През 2024 година 94% от всички анкетирани домакинства в ЕС през са имали достъп до интернет. Най-високите нива на свързаност на домакинствата с интернет са отчетени от Холандия и Люксембург с 99%. Интернет връзката на домакинствата също е висока във Финландия и Дания (и двете по 97%).
През 2024 г. най-ниските нива на достъп до интернет на домакинствата сред страните от ЕС са отчетени от Гърция и Хърватия (и двете с 87%).
Ефектът на догонването е ясно видим при сравняване на темповете от 2024 г. с тези от 2014 г., период от 10 години. Ръстът в България и в Румъния отразява напредъка, направен от тези 2 страни – от по-малко от 60% от домакинствата с достъп до интернет през 2014 г. до нива над 90%.
Данните за България сочат, че през 2014 година 56.65% от домакинствата са имали достъп до интернет, докато през 2024 година те вече са 92.12%. Въпреки, че страната ни и по други показатели отбелязва сериозен ръст, то ние в повечето случаи сме предпоследни или последни в ЕС.
Комуникация
Комуникацията е много важна и вероятно най-основната и видима цел на ИКТ. Евростат измерва в проучването поне 4 вида: използване на незабавни съобщения (като WhatsApp, Messenger и т.н.), участие в социални мрежи (Facebook, Snapchat и т.н.). ), извършване на повиквания и изпращане и получаване на имейли. На ниво ЕС делът на хората на възраст между 16 и 74 години, които са изпращали или получавали имейли, е бил 80% през 2024 г., 79% са използвали незабавни съобщения. Това е с обратен знак в Австрия, Испания, Малта, Латвия, Кипър, Португалия, Италия, България и Румъния, където потребителите на незабавни съобщения изпреварват потребителите на електронна поща.
У нас имейли изпращат и получават малко под 50% от ползващите интернет. В същото време 65% използват комуникиране чрез незабавни съобщения (WhatsApp, Messenger, Viber, Skype и т.н.)
Достъп до информация
Така наречената „екранна култура“ показва, че информацията също може да формира културата.В изследването се обобщава от 2 показателя, свързани с намирането на информация за стоки и услуги и четенето на онлайн новини. През 2024 г. 65% от хората на възраст между 16 и 74 години четат онлайн новини. Делът нараства до 88% във Финландия и 87% в Дания. Що се отнася до намирането на информация за стоки и услуги, делът е 75% в ЕС. Най-висок дял сред страните от ЕС отчитат Холандия (96%) и Дания (94%).
България е предпоследна по търсене на информация чрез на онлайн новини – 51%, докато цели 61% изпозват нета за информиране за стоки и услуги.
Развлекателна индустрия
Интернетът и високите технологии коренно променят начина, по който хората консумират и взаимодействат с медиите. На ниво ЕС 62% от хората на възраст между 16 и 74 години са гледали видео съдържание от услуги за споделяне (като YouTube, TikTok) в сравнение с 50%, които са гледали видео съдържание чрез търговски услуги за стрийминг и 48% чрез услуги за интернет стрийминг.
България отново е предпоследна, като най-добре се представя търсенето на видео съдържание от услуги за споделяне (като YouTube, TikTok) 32%, интернет стрийминг – 28% и най-слабо използвано е видео съдържание чрез търговски услуги за стрийминг – 11%.
Образование
Евростат цитира Европейската декларация за цифровите права: „Всеки има право на образование, обучение и учене през целия живот и трябва да може да придобие всички основни и напреднали цифрови умения“. В този смисъл дигиталните технологии откриват нова ера в областта на образованието, като разширяват хоризонта на възможностите за учене и преподаване.
Електронното обучение в проучването се разглежда чрез индикатори, които измерват процента на лицата, завършили онлайн курс или комуникирали с преподаватели чрез дигитални инструменти. През 2024 г. 17% от лицата на възраст 16-74 години са преминали онлайн курс, същият дял са общували онлайн с преподавател или обучаем. С 35 %, Ирландия отчита най-висок дял на лица, преминали онлайн курс през 2024 г.
България отново е предпоследна, като преминалите онлайн курс са 7%, използвалите учебни материали онлайн – малко над 10% и около 6% са комуникирали онлайн с преподаватели.
Електронно управление
Според европейската декларация за цифровите права всеки трябва да има достъп до ключови обществени услуги в ЕС. На обществеността трябва да се предложи възможност за достъп до широк набор от обществени онлайн услуги. Използването на уебсайтове или приложения на публични органи може да бъде заместител на онлайн взаимодействието с тях. В ЕС 70% от анкетираните лица се свързват с уебсайтове или приложения на публични органи. В Дания делът на хората, които са се свързали с уебсайтове или приложения на публични органи, достига 99%, 96% в Нидерландия. Най-ниският процент е установен в Румъния с 25%.
България е предпоследна с 31%.
Онлайн поръчки на стоки и услуги
През 2024 г. 72% от лицата на възраст 16-74 години в ЕС са поръчвали или купували стоки или услуги по интернет за лична употреба, което е ръст спрямо 60% през 2019 г.. Ирландия (95%), Холандия (94%) и Дания (90%) отчитат най-висок дял потребители на интернет, закупили стоки или услуги онлайн. В другия край са Италия (54%) и България (50%). В същото време най-голямо увеличение на дела на лицата, поръчали или закупили стоки или услуги по интернет между 2019 г. и 2024 г., се наблюдава в Румъния (с 33 п.п.), Ирландия и България (с 28 п.п.), Кипър и Гърция (с 26 п.п.).
Интернет на нещата (IoT)
IoT представлява следващата стъпка към дигитализация, където всички обекти и хора могат да бъдат свързани помежду си чрез комуникационни мрежи, във и между частни, обществени и индустриални пространства, и да докладват за тяхното състояние и/или за състоянието на околната среда. Проучването проследява използването на IoT решения от индивида в контекста на личния живот. Това се отнася главно за внедряването на решения за домашна автоматизация („domotics“), но също и за използването на преносими устройства, решения за електронно здравеопазване или автомобили с вградена безжична връзка. Евростат разглежда два индикатора – прихващане на устройства, свързани с домашен интернет, и по-глобален индикатор за използването на всеки тип свързано с интернет устройство.
През 2024 г. 71% от хората на възраст 16-74 години са използвали устройства, свързани с интернет. 63% са използвали домашни устройства, свързани с интернет. В Холандия 95% са използвали устройства, свързани с интернет, и 75% устройства, свързани вкъщи. Полша отчита най-нисък процент на лица, които са използвали устройства, свързани с интернет, с 46 %, и 32 % за свързаните вкъщи устройства.
България отново е предпоследна – устройства, свързани с интернет използвани от 50% от хората, а домашни устройства, свързани с интернет от 45%.