За първи път във влакове на БДЖ ще бъде инсталирано оборудване ERTMS от най-ново поколение, което е новост и за Европа. Предстои НКЖИ да обяви обществена поръчка с прогнозна стойност около 105 млн. лева. Средствата се осигуряват от Националния план за възстановяване и устойчивост.
Системата ERTMS включва бордови устройства за безопасно управление, като ще бъдат купени такива за 89 влака, от които 64 са за БДЖ, информира транспортният министър Гвоздейков по време на откриването на международен българо-турски бизнес форум в железопътния сектор, който събра в София над 50 железопътни компании от България и Турция.
Министърът подчертава важността на подобряването на железопътната свързаност между България и Турция, като припомня, че българо-турската граница е най-натоварената в целия Европейския съюз и това води до забавяне на веригите на доставки и до допълнителни разходи за бизнеса.
“Затова работим активно за изграждането на втори железопътен преход между двете държави, който да поеме част от трафика по това направление”, посочи транспортният министър. В момента се извършва прединвестиционно проучване за новия граничен жп преход Ямбол – Елхово – Лесово, така че и този проект вече е в ход“, информира още Гвоздейков
Като ключов приоритет за БДЖ в следващите няколко години, той обяви обновяването на подвижния състав, който е изключително остарял и неефективен. „През следващите 2 години БДЖ-Пътнически превози планират доставката на 10 нови локомотиви, 50 нови пътнически вагони, както и модернизация на над 140 вагона”, обяснява Гвоздейков, като призовава всички компании, които произвеждат железопътен подвижен състав да се включат в търговете, защото само така ще се гарантира конкурентен подбор.