fbpx

Бентли спира култов бензинов двигател, минава на ток

Британският производител на луксозни автомобили ще спре да произвежда своя емблематичен бензинов двигател W12 до 2025 г. Култовата марка си поставя целта да се превърне в световен еталон за устойчиво производство на луксозни автомобили, пише Les echos.

Това е историческа повратна точка за фирмата, която вече 100 години произвежда луксозни автомобили. Като част от електрификацията на своята гама модели, Bentley обяви, че до април 2024 г. ще преустанови производството на своя „W12“, емблематичния 12-цилиндров бензинов двигател с мощност от 750 конски сили.

От пускането му на пазара през 2003 г., от завода в Крю, Западна Англия, „са излезли повече от 100 000 автомобила, оборудвани с ръчно произведения двигател W12“, се посочва, с не малка доза носталгия, в прессъобщение на компанията. С този култов двигателен блок са снабдени по-специално „Bentley Bentayga“ (SUV) и седана „Flying Spur“.

От 2030 г. всички модели ще бъдат изцяло електрически

Това решение представлява революция в британската фирма. С него тя си поставя амбициозната цел първите изцяло електрически автомобили да излязат от завода през 2025 г., а идеята е всички модели с двигатели с вътрешно горене да бъзат зачеркнати от каталога до 2030 г.

Bentley планира да развие своя исторически завод в Крю и да го превърне в еталон за трайното производство на луксозни автомобили. В момента в него работят 4000 души и компанията концентрира там всичките си дейности, от проектиране до производство, включително научноизследователска и развойна дейност и инженеринга.

„Нашето прогресивно пътуване към трайно производство на луксозна мобилност включва промени във всички области на Bentley Motors“, коментира президентът на Bentley Адриан Холмарк.

Притежаван от германския автомобилен гигант Volkswagen, Bentley, подобно на други марки луксозни автомобили, отбеляза рекордна 2022 година с 15 174 продадени коли. Това е с 4% повече от предходната година, през която вече беше постигнато най-високото исторически ниво на производство.

Натискът на ЕС за край на двигателите с горене

Ускорените темпове, с които Bentley върви по пътя към електромобилите, е в съответствие с „Европейската зелена сделка“, съвкупност от политически инициативи на Европейската комисия, насочени към превръщането на Европа във въглеродно неутрална до 2050 година.

В края на юни 2022 г., след продължил няколко месеца разгорещен дебат между производители, министри на околната среда и членове на Европейската комисия, беше прието решението да се въведе забрана за продажба на нови автомобили с вътрешно горене в ЕС през 2035 г. Целта е да се намалят с поне 55% емисиите на CO2 на Стария континент до 2030 година. Постигането на тази цел е необходимо, за да се спази пътната карта, начертана от Парижкото споразумение за климата.

Производителите са изравени през множество предизвикателства

Повечето европейски производители, като гигантите Renault, Stellantis и Volkswagen, вече до голяма степен започнаха това преминаване към електричеството. Но множество предизвикателства стоят пред осъществянето на тази революция. Сред най-цитираните от основните действащи лица в сектора са липсата на зарядни станции в Европа, цената на електрическите автомобили, която е прекалено висока за потребителите, недостатъчното количество батерии.

Остават също и страховете на производителите на оборудване и подизпълнителите, които се опасяват от тежки социални щети, ако преходът е твърде бърз. Асоциацията на европейските производители на автомобилно оборудване, съвместно с консултантската фирма с PwC Strategy, изчислиха, че тази промяна на модела може да доведе до закриването на 500 000 работни места в Европа до 2040 година. Тази загуба, според тях, няма да бъде компенсирана от 225 000 работни места, които електрическите автомобили ще създадат.

За да смекчи този удар, във Франция правителството вече създаде през 2021 г. фонд за подкрепа в размер на 50 милиона евро (финансиран по-специално от Renault и Stellantis). Що се отнася до екологичните неправителствени организации, те редовно призовават европейските власти да използват механизма на „Фонда за един справедлив преход“.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"