Съветът на ЕС и Европейският парламент постигнаха късно снощи временно политическо споразумение относно по-строги стандарти за емисии на CO2 за нови автомобили и ванове. Целта е да се премине към мобилност с нулеви емисии.
Споразумението включва
- Цел за намаляване на емисиите на CO2 от 55% за нови автомобили и 50% за нови ванове до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
- Цел за 100% намаляване на емисиите на CO2 за нови автомобили и ванове до 2035 г.
Регулаторният механизъм за стимулиране ще се запази за превозни средства с нулеви и ниски емисии (ZLEV) до 2030 г. Като част от този механизъм, ако производителят отговаря на определени критерии за продажби на превозни средства с нулеви и ниски емисии, той може да бъде поощрен с по-малко строги CO2 цели. Съветът е ЕП се споразумяват да увеличат референтната стойност до 25% за леки автомобили и 17% за ванове до 2030 г.
В същото време от ЕНП изразиха силното си безпокойство, че споразумението не позволява достатъчно технологично разнообразие, като представител на групата изтъква, че сделката е „затворила с трясък вратата за нови технологични разработки и сложи всички яйца в една кошница. Това е грешка“.
Според ЕНП с въпросното споразумение „ефектът Хавана“ става все по-реалистичен. „След 2035 г. нашите улици може да станат пълни с ретро автомобили, защото новите коли не са налични или не са достъпни“, предупреждава депутатът от групата Йенс Гизеке, цитиран от Euractiv.
Споразумението включва текст относно CO2 неутрални горива, като след консултация със заинтересованите страни Европейската комисия ще направи предложение за регистриране на превозни средства, работещи изключително с CO2 неутрални горива след 2035 г. в съответствие със законодателството на ЕС, извън обхвата на стандартите за автопарка и в съответствие с целта на ЕС за климатична неутралност.
Споразумението включва клауза за преразглеждане, която ще гарантира, че през 2026 г. Комисията ще направи задълбочена оценка на напредъка към постигане на целите за 100% намаляване на емисиите и необходимостта от преразглеждане на тези цели, като се вземе предвид технологичното развитие, включително по отношение на plug-in хибридните технологии и значението на жизнеспособен и социално справедлив преход към нулеви емисии.
Освен това споразумението включва засилване на други разпоредби в регламентите:
намаляване на горната граница на кредитите за емисии, които производителите могат да получат за еко-иновации, които доказуемо намаляват емисиите на CO2 по пътищата, до 4g/km годишно от 2030 г. до 2034 г. (понастоящем определено на 7g/km годишно).
До 2025 г. ЕК ще разработи обща методология на ЕС за оценка на пълния жизнен цикъл на емисиите на CO2 от автомобили и микробуси, пуснати на пазара на ЕС, както и за горивата и енергията, консумирани от тези превозни средства. Въз основа на тази методология производителите могат на доброволна основа да докладват на Комисията за емисиите през жизнения цикъл на новите превозни средства, които пускат на пазара.
Споразумението запазва дерогация за малките производители до края на 2035 г.
Предложението преразглежда съществуващите правила, последно изменени през 2019 г. Временното политическо споразумение, постигнато в тристранните преговори, сега ще трябва да бъде официално прието от Съвета на ЕС и Европейския парламент.
Съгласно регламента всеки производител трябва да гарантира, че средните емисии на CO2 от неговия автопарк от новорегистрирани превозни средства за една календарна година не надвишават целевите му специфични годишни емисии. Производителите могат да продължат да пускат на пазара превозни средства с двигатели с вътрешно горене, но ако превишат целта си за емисии през дадена година, те трябва да платят премия от 95 евро на грам CO2/km над целта за регистрирано превозно средство. Следователно, с договорените нови цели, превозните средства с нулеви емисии в крайна сметка ще станат по-евтини от превозните средства, работещи с изкопаеми горива.