32% от французите решиха да бойкотират американските продукти, но какви са реалните последици за емблематичните марки, анализира journaldeleconomie.fr…
Световните информационни медии са разтърсени от новините за бойкот на продуктите с произход Съединените щати. Французите реагираха на методите на Доналд Тръмп и на напрежението в търговските взаимоотношения на Америка с Европа и Канада. Проучване, проведено от Ifop по поръчка на уебсайта „NYC“, описва мащаба и икономическите и социалните последици от този бойкот.
Какво наложи бойкота?
Завръщането на Тръмп на президентския пост отново изведе на преден план търговския спор между Съединените щати и техните европейски партньори. В резултат на това 32% от французите решиха да бойкотират продуктите на американските компании. Този жест среща подкрепата на 62% от тях, които не приемат протекционистките стратегии на администрацията на Тръмп, като например въвеждането на 25% мито върху вноса от Европа.
Хаштагът #BoycottUSA бързо набра скорост в социалните мрежи, привличайки мнозинството от ляво ориентираните хора, въпреки че и част от привържениците на десницата се присъединиха към него, водени от икономически патриотизъм. Франсоа Краус обобщи добре ситуацията, когато заяви: „По-лесно е да преживееш без McDonald’s, отколкото да се откажеш от софтуера на Microsoft или от своя Apple iPhone.“
Американските марки са поставени под натиск
Някои водещи марки са особено силно засегнати от това движение. Например, 48% от бойкотиращите избягват Coca-Cola, а 44% правят същото с McDonald’s. Сред компаниите на Илон Мъск, Tesla отбелязва спад от 49% на продажбите си в Европейския съюз в началото на годината, а 19% от бойкотиращите въобще я зачеркват от избора си. И накрая, X (бивш Twitter) също губи 10% от клиентите си.
Последиците вече започват да се усещат: продажбите на Tesla в Европа се сринаха със 76% в Германия, 70% в Норвегия и 44% в Швеция. Освен това туризмът в Съединените щати понася удар, като отменените пътувания от Канада водят до загуба от над 2 милиарда евро.
Мнението на потребителите
Французите не са на единно мнение по този бойкот. Едни решават да бойкотират Amazon и дрехите, произведени в САЩ, в знак на протест срещу предвижданото от Тръмп мито върху френското вино. Други обаче признават, че им е трудно да се откаже от карамеления си макиато в Starbucks по практически причини. Трети пък от време на време ходят в McDonald’s, без да се замисля много.
Този разнобой в мненията показва, че мнозина остават скептични относно способността на бойкота да промени американските търговски практики. Специалистите остават предпазливи относно последиците от него в дългосрочен план.
Въздействието върху икономиката и обществото
Бойкотът повдига и въпроси относно заетостта в страната, тъй като много американски продукти се произвеждат или продават от европейски работници. Тъй като Съединените щати са най-големият чуждестранен инвеститор във Франция и най-големият чуждестранен работодател, всяко нарушаване на тези търговски отношения може да предизвика големи сътресения.
Освен това, зависимостта ни от новите технологии ограничава определени индивидуални действия; за мнозина не е лесно да се оправят напълно без продуктите на Apple.