fbpx

Брюксел с ключови решения за бъдещето на европейския автомобилен сектор

Европейската комисия предлага план за действие, който се основава на стратегическия диалог и представя конкретни действия, които ще гарантират стабилен и устойчив автомобилен сектор и ще спомогнат за разгръщането на неговата иновативна сила. Според Брюксел европейският автомобилен сектор е в критична повратна точка, пред която са изправени бързите технологични промени и нарастващата конкуренция.

ЕК гарантира предоставянето на 1,8 млрд. евро за да се поддържа силна европейска производствена база и да се избягват стратегически зависимости. Тези средства трябва да създадат сигурна и конкурентоспособна верига на доставки на суровини за акумулаторни батерии, което ще спомогне за растежа на европейската автомобилна промишленост.

В плана е заложено:

Ускоряване на прехода към иновации и чиста мобилност

Автомобилните компании в ЕС изостават по отношение на ключовите технологии. За да се помогне на промишлеността да поеме водеща роля в прехода към задвижвани от ИИ, свързани и автоматизирани превозни средства, планът за действие представя смяна на предавките. Специален Европейски алианс за свързани и автономни превозни средства ще обедини заинтересованите страни в областта на автомобилостроенето в Европа, за да оформи разработването на превозни средства от следващо поколение и да спомогне за разработването на споделен софтуер и цифров хардуер, необходими за реализирането на тази технология. Широкомащабните изпитвателни платформи и регулаторните „пясъци“ ще предоставят на новаторите свободата да изпитват и усъвършенстват своите технологии за автономни превозни средства. Комисията ще доразвие регулаторната рамка за автономните превозни средства. Тези действия ще бъдат подкрепени от съвместни публично-частни инвестиции в размер на около 1 млрд. евро, подкрепени от програма „Хоризонт Европа“ за периода 2025—2027 г.

Планът е придружен от искането на ЕК за декарбонизацията на корпоративния флот, в което се насърчават държавите членки да предприемат по-нататъшни действия за екологосъобразни корпоративни паркове, които представляват около 60 % от регистрациите на нови автомобили.

По-голяма гъвкавост за спазване на стандартите за CO2

Комисията взема под внимание ясното искане за по-голяма гъвкавост по отношение на целите за CO2 и се ангажира да разгледа този въпрос по балансиран и справедлив начин. Предстои комисията да предложи целенасочено изменение на Регламента за стандартите за CO2 за леките и лекотоварните автомобили. Ако бъде прието, изменението ще даде възможност на производителите на автомобили да постигнат своите цели за съответствие чрез усредняване на резултатите си за период от три години (2025—2027 г.), което ще им позволи да компенсират даден недостиг през една или две години чрез по-добри постижения през останалия период, като същевременно се запази общата амбиция по отношение на целите за 2025 г.

ЕК работи и за увеличаване на търсенето на европейски превозни средства с нулеви емисии. Планът за действие включва мерки, които ще осигурят стимули за преминаване към превозни средства с нулеви емисии и ще засилят доверието на потребителите чрез конкретни мерки, като например подобряване на здравето на батериите и възможност за поправка.

Подкрепа за устойчивостта на веригата на доставки и работниците в сектора

От решаващо значение е Европа да постигне икономически конкурентоспособно производство на елементи в ЕС, което би обхванало голяма част от доставките на батерии и би генерирало европейска добавена стойност по веригата на доставки. Комисията ще продължи да подкрепя сектора на акумулаторните батерии в ЕС и ще му помогне да поддържа силна европейска производствена база с финансиране по линия на Фонда за иновации. Комисията ще разгледа също така пряката производствена подкрепа за дружествата, произвеждащи батерии, и неценовите критерии за компонентите, като например изискванията за устойчивост.

В тази връзка Европейската обсерватория за справедлив преход, стартирана чистия промишлен пакт, като ще разработва и събира данни, за да спомогне за определянето на очакваните бъдещи „горещи точки“ на разместването на работни места и недостига на умения. Комисията ще разшири подкрепата по линия на Европейския фонд за приспособяване към глобализацията за съкратени работници (ЕФПГ), за да стане тя по-бърза и по-широка, което ще позволи на дружествата да оказват подкрепа и да подкрепят работниците, застрашени от незабавно уволнение. Освен това ще се работи със социалните партньори и държавите членки за увеличаване на финансирането от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) за автомобилния сектор, като подкрепя работниците, които искат да се преквалифицират и да търсят нови възможности за работа.

Повишаване на устойчивостта на промишлеността да се конкурира успешно на глобален етап

За да направи автомобилната промишленост на ЕС по-устойчива на ожесточената конкуренция от чужбина, ЕК ще гарантира еднакви условия на конкуренция, като използва инструменти за търговска защита, като например антисубсидийни мерки, за да защити европейските дружества от нелоялна конкуренция. В същото време преговорите с държавите партньори ще продължат, за да се подобри достъпът до пазара и възможностите за снабдяване за автомобилната промишленост. Освен това Комисията ще предложи мерки, за да гарантира, че чуждестранните инвестиции в автомобилния сектор на ЕС допринасят за дългосрочната конкурентоспособност на промишлеността, като същевременно работи за намаляване на административната тежест за европейските производители на автомобили чрез опростяване на нормативната уредба.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"