fbpx

Чат контролът е замразен, източният фланг на Европа остава пасивен

Патрик Брайер, бивш член на Европейския парламент и ключова фигура в защитата на европейците от рискове за личните данни чрез сканиране за CSAM* (известно още като „Chat Control“), обяви, че германското правителство окончателно е решило да не подкрепи предложената регулация за CSAM, се съобщава в редакционен материал на изданието EU Tech Loop.

Брайер пише, че това „блокира необходимото мнозинство в Съвета на ЕС, като проваля плана за приемане на закона за наблюдение следващата седмица“. Първоначално се предвиждаше вътрешните министри да приемат обща позиция на 14 октомври 2025 г.

Това е значителна победа за европейските защитници на личната неприкосновеност и гражданите, благодарение на Патрик Брайер и многобройните активисти, които успяха да обяснят проблемите с предложената регулация на политиците и помогнаха на обикновените граждани лесно и ефективно да се свържат с представителите на своите страни — както направи платформата FightChatControl.

Централна и Източна Европа и CSAR: кой каква позиция заема?

Като източноевропейка естествено се интересувам какво мислят държавите от Централна и Източна Европа относно предложената регулация за CSAM. Нашите граждани са изложени на измами и социално инженерство от неприятелски настроени съседи. Очаквано е политиците да проявяват загриженост за неприкосновеността на личните комуникации, наред с други въпроси.

Необходимостта правоприлагащите органи да се борят с хищници онлайн е разбираема, но тази цел трябва да върви ръка за ръка с оценка на пропорционалността, правото на личен живот и възможните непреднамерени последици за сигурността на гражданите.

Както обяснява платформата FightChatControl, досега само четири страни от ЦИЕ — Естония, Чехия, Словения и Полша — заемат твърда позиция срещу CSAR. Полша заслужава похвала, защото не е променила позицията си, въпреки смяната на правителството. Две страни — Латвия и Словакия — изглежда са променили позицията си и в момента са „неопределени“.

България, Хърватия, Унгария, Румъния и Литва остават в подкрепа на регулацията, въпреки че министърът на вътрешните работи на Литва Владислав Кондратович заяви в края на септември пред Литовското национално радио, че предишната позиция е „в процес на преразглеждане“.

Литовската асоциация „Unicorns Lithuania“ също призова местните политици да се противопоставят на настоящия проект на CSAR, като ги прикани да „защитят целостта на криптирането като стратегически интерес за цифровата сигурност и икономиката на Литва и цяла Европа“.

Дълбоко вкоренени проблеми в дигиталните дела на ЦИЕ

Тъй като CSAR попада в компетенциите на вътрешните министерства, тяхното взаимодействие с други министерства, които имат роля в дигиталната политика, е от ключово значение.

Твърде често междуведомствената комуникация е непълна — по-скоро оскъдна, отколкото примерна. Подобно на различните генерални дирекции в Брюксел, местните министерства не желаят да се намесват в сферата на другите и не се противопоставят, когато водещото министерство твърдо подкрепя дадена позиция.

Друг проблем е недостатъчната комуникация между Постоянните представителства в Брюксел и столиците. Бюрокрациите в ЦИЕ обикновено са по-компактни и затова столиците разчитат на експертизата на аташетата в Брюксел. В крайна сметка един или двама души могат значително да повлияят на позицията на цяла държава.

И не на последно място: пренебрегването по подразбиране, когато става дума за европейските въпроси. Отбраната, финансите и външните работи, както и отделни отрасли, важни за местната индустрия, остават водещи в дневния ред на държавите от ЦИЕ, докато дигиталната политика често е като „пето колело“. Дори аташетата в Брюксел понякога трябва да търсят външно потвърждение на позицията на страната, вместо просто да следват ясно зададен политически курс от столицата.

CSAR е просто отражение на дълбоко вкоренен проблем: подобни ситуации са се случвали и при други въпроси, свързани с дигиталната политика, и вероятно ще се повторят в бъдеще, освен ако страните от ЦИЕ не инвестират повече в своето представителство в Брюксел и не отделят повече ресурси за навигация в сложната дигитална политика на ЕС.

*CSAM (Child Sexual Abuse Material) – това е общият термин за материали, показващи сексуално насилие над деца (снимки, видеа, текст и др.). Използва се в правото и международните организации (например Интерпол, ЕС, ООН).
CSAR (Child Sexual Abuse Regulation) – това е предложението за европейски регламент, чиято цел е да задължи онлайн платформите да откриват, докладват и премахват CSAM




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"