Водещите световни производители на автомобили планират да похарчат близо 1,2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства, заедно с батерии и суровини за подпомагане на това производство, сочи анализ на Reuters, базиран на публични данни и прогнози, публикувани от тези компании.
Стойността на инвестициите в е-автомобили, която не е публикувана досега, надхвърля предишните инвестиционни оценки на Reuters и е повече от два пъти над най-новото изчисление, публикувано само преди година.
За да се постави цифрата в контекст, агенцията обръща внимание, че, Alphabet, компанията майка на Google и Waymo, има пазарна капитализация от $1,3 трилиона.
Автомобилните производители са с прогнозни планове за изграждане на 54 милиона електрически превозни средства с батерии до 2030 г., което представлява повече от 50% от общото производство на автомобили, според анализа.
За да поддържат това безпрецедентно ниво на електромобили, производителите на автомобили и техните партньори за батерии планират да инсталират 5,8 тераватчаса капацитет за производство на батерии до 2030 г., сочат данни от Benchmark Mineral Intelligence и производителите.
Водеща позиция има Tesla, където главният изпълнителен директор Илон Мъск очерта дързък план за изграждане на 20 милиона електромобила за периода, изискващи около 3 тераватчаса батерии. Мъск в края на октомври каза, че Tesla вече работи върху по-малка платформа за превозни средства, чиято цел е да струва наполовина от Model 3 и Model Y.
Въпреки че Tesla не е разкрила напълно своите планове за разходи, такъв експоненциален растеж – 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1,5 милиона превозни средства, които се надява да продаде тази година – ще дойде на цена от стотици милиарди долари, според анализ на Reuters на Финансови разкрития и прогнози на Tesla за глобалното търсене на електромобили и производство на батерии и минерали за батерии.
Германският Volkswagen, въпреки че изостава от Tesla, има амбициозни планове до края на десетилетието, насочвайки се към над 100 милиарда долара, за да изгради глобалното си портфолио от EV, да добави нови „гигафабрики“ за батерии в Европа и Северна Америка и да заключи доставки на ключови суровини.
Японската Toyota Motor Corp инвестира 70 милиарда долара за електрифициране на превозни средства и производство на повече батерии и очаква да продаде най-малко 3,5 милиона електрически модела с батерии (BEV) през 2030 г. Планира поне 30 различни BEV и очаква да премине към цялата гама на Lexus към електрическа батерия през този период.
Ford Motor Co продължава да увеличава нивото на разходите си за нови електромобили – сега на 50 милиарда долара – и поне 240 гигаватчаса капацитет на батерията със своите партньори, като се стреми да произведе около 3 милиона BEV през 2030 г. – половината от общия обем.
Mercedes-Benz е заделил най-малко 47 милиарда долара за разработка и производство на електромобили, почти две трети от тях за увеличаване на глобалния капацитет на батерията с партньори до над 200 гигаватчаса.
BMW, Stellantis и General Motors планират да похарчат най-малко $35 милиарда за електромобили и батерии, като Stellantis излага най-агресивната програма за батерии: планирани 400 гигаватчаса капацитет с партньори до 2030 г., включително четири завода в Северна Америка.