Изданието EU Tech Loop обобщава и селектира някои акценти от програмата на Дания…
Утре (1 юли) Дания поема от Полша председателството на Съвета на ЕС и ще го води до 31 декември 2025 г. В политически план това е важно председателство, тъй като датското лидерство може или да ускори, или да забави допълнително програмата на Европейската комисия.
Датчаните запазиха лаконичността на своите приоритети, организирайки всички задачи под два основни стълба: 1) Сигурна Европа и 2) Конкурентосп особна и зелена Европа. Докато програмата традиционно следва отблизо дейността на Комисията, фокусът на Дания изглежда е силно насочен към други свери, като хибридните заплахи и повишаването на европейската конкурентоспособност.
В допълнение към обичайния фокус върху „опростяване на операциите“, датчаните също така дават приоритет на „по-доброто регулиране“, оценки върху въздействието на различни регулаторни модели и по-голямата прозрачност при вземането на решения – промяна, която е добре дошла на този етап.
#1 Опростяване, оценки на въздействието и намаляване на тежестта за бъдещи предложения
Опростяването на дейностите и намаляването на тежестта на нововъведенията се считат за „централен приоритет“. Датчаните говорят и за „ефективен процес на преговори“, както и за „минимизиране на новите проблеми в бъдещите предложения“, с по-голям акцент върху надеждните оценки на въздействието межу регулатори и регулирани. Това е много добре дошла промяна и със сигурност се нуждае от допълнително политическо внимание. Принципите за по-добро регулиране отдавна са приети, но често се третират като формалност, а не като задължителна част от контрола. Измерването на потенциалната тежест преди приемането на ново законодателство е по-важно от намаляването на тежестта след приемането му. Това често предотвратява лоши избори и решения. Принципите на прозрачни консултации и справедливото представителство на различните държави членки са от решаващо значение, за да не се повтори сценарият от доклада за конкурентоспособността на Марио Драги, където е представена само една компания от Централна и Източна Европа (Bolt).
#2 Увеличаване на дигиталното въздействие на Европа в световен мащаб (нека опитаме още веднъж)
Дания е сред страните с добре развит подход към дигиталната дипломация и ще се съсредоточи и върху напредъка на наскоро приетата Международна дигитална стратегия на ЕС. Въпреки че перспективите за реформиране на Глобалния портал за укрепване на европейското лидерство в дигиталното развитие остават неясни, очаква се датчаните също да продължат напред с тази програма.
#3 Тласък към Спестовния и инвестиционен съюз, актуализации на PSD и дигиталното евро
Друг важен приоритет на датското представителство е работата по Спестовния и инвестиционен съюз, който се стремят да „приоритизират“. Европейските спестявания все още до голяма степен стоят бездействащи в банкови сметки (за удоволствие на местните банки) или се насочват към американския пазар.
Осигуряването на по-голямо движение на капитал в рамките на ЕС – като се позволи на местните застрахователи и пенсионни фондове да инвестират по-лесно на европейските фондови борси – е ключова, но често пренебрегвана стъпка на фона на по-шумни и политически по-атрактивни дебати. Освен това датчаните ще ускорят преговорите по Директивата и Регламента за платежните услуги, за да „модернизират платежния сектор“, както и да водят дискусии относно въвеждането на дигиталното евро – тема, която със сигурност ще генерира редица мнения.
#4 CSAM / „Контрол на чата“: сагата продължава
В допълнение към мерките, насочени към укрепване на способността на правоприлагащите органи да се борят с онлайн престъпната дейност, датчаните ще поемат от поляците досието относно Регламента и Директивата за сексуалното насилие над деца (CSA) (известна още като Контрол на чата), като го наричат „важен приоритет“.
Досега Съветът не е успял да продължи с предложението, тъй като много държави-членки на ЕС остават скептични относно задължителното автоматично сканиране на частни чатове. Критиците твърдят, че това би представлявало сериозна заплаха за поверителността и сигурността на комуникациите на гражданите, като ефективно би подкопало криптирането между потребители. Дания обаче отдавна подкрепя по-строги мерки за CSA.
#5 Програма за потребителите 2025–2030 / Закон за цифровата справедливост – дискусиите ще започнат
Датчаните са готови да започнат дискусии по дългоочакваната Програма за потребителите 2025–2030. Въпреки че Законът за дигитална справедливост (DFA) – централният елемент от дневния ред – е малко вероятно да бъде внесен преди 2026 г. (поради което не се споменава в програмата на датското председателство), дебатите около него вече са силно фрагментирани и дискусиите вероятно ще отразят това.
Очаква се DFA да разгледа ключови въпроси като ограниченията върху персонализираната реклама, пристрастяващите дизайнерски характеристики в продуктите на социалните медии и други. Дания вече даде гласност на свързаните с това предизвикателства в главата за телекомуникациите от дневния ред, изразявайки опасения относно „пристрастяващи алгоритми“ и прекомерната „екранна консумация“.
#6 Авторско право и ИИ
Докато разработчиците на ИИ очакват новия (окончателен?) проект на Кодекса за поведение на GPAI – и с все по-активни призиви от страна на някои държави членки за „спиране на часовника“ при прилагането на Закона за ИИ – датчаните обещаха „подкрепа“ за усилията, насочени към справяне със сложното предизвикателство за балансиране на авторското право и ИИ.
#7 Космически суверенитет и неговото финансиране в следващата МФР
Дания планира да започнат преговори по първия по рода си Космически закон на ЕС, който има за цел да създаде единен пазар за европейската космическа индустрия чрез хармонизиране на правилата и стандартите. Успоредно с това те ще улеснят и преговорите по „възможни предложения за законодателни актове относно космическите инициативи на ЕС“ в по-широкия контекст на следващата Многогодишна финансова рамка (МФР).
#8 Закон за цифровите мрежи: наистина ли „не“ означава „не“
Освен други приоритети, датското председателство също ще „бъде готово“ да започне преговори по Закона за цифровите мрежи. Не е ясно дали всъщност ще има време за това – Комисията планира да предложи решение до средата на декември, докато все още има много въпроси и противоположни мнения.
Необходимостта от нови механизми за разрешаване на спорове за IP взаимосвързване (известни още като мрежови такси) и преглед на EECC с цел „изравняване на условията“ между секторите на телекомуникациите и цифровите услуги все още седят на масата – непроменени от Съвета TTE през декември, където държавите членки изразиха критики.
Дания изглежда е приела преименувана версия на „равнопоставени условия“ (известни още като нови правила за сектора на цифровите услуги) под по-широкия чадър на „опростяването“.
#9 Закон за киберсигурност (CSA) – ще се появи ли елиминирането на високорискови доставчици на масата (преди Кипър да поеме контрола)?
Накрая, датчаните заявяват, че също така ще „бъдат готови“ да започнат преговори за преразглеждане на Закона за киберсигурност (CSA), който, наред с други неща, би могъл „да въведе допълнителни задължения за сигурност във връзка със сигурността на веригата за доставки“.
Запознати с кухнята на брюкселските планове очакват CSA да включва дискусии за елиминиране на високорискови доставчици от телекомуникационната инфраструктура – мярка, която би могла не само да подобри сигурността на европейските потребители, но и да помогне на европейските доставчици на инфраструктура като Ericsson или Nokia.