fbpx

ЕК е подготвила план за стимулиране търсенето на електроавтомобили в ЕС

Следващата седмица се очаква Европейската комисия да представи мерки, предназначени да стимулират търсенето на електрически превозни средства (EV) в Европейския съюз, предвиждащи изисквания за местно съдържание за производството на автомобилни батерии, съобщава Ройтерс.

ЕК ще публикува своя автомобилен план за действие на 5 март, за да гарантира, че производителите на автомобили в ЕС могат да електрифицират своите автопаркове и да се конкурират с по-напреднали конкуренти от Китай и САЩ.

Проектът, който е видян от Ройтерс, ще предложи на 27-те държави-членки на ЕС действия, които могат да предприемат, за да ускорят навлизането на електромобили в автопаркове от фирмени автомобили, които съставляват около 60% от пазара на нови автомобили в блока.

Комисията също така ще обсъжда със страните от съюза как най-добре да се стимулират покупките на електромобили и опциите за финансиране за тях , като се обмисля предложение тежките превозни средства с нулеви емисии да бъдат освободени от пътни такси.

Продажбите на нови електромобили са намалели с 5,9% през 2024 г. сочат цитираните от Ройтерс данни на Асоциацията на производителите на автомобили в ЕС (ACEA), според която отчасти виновна е ограничената инфраструктура за зареждане. Принос има и внезапното прекратяване на субсидиите в Германия, както и недостигът на евтини електромобили.

Проектодокументът на Комисията признава, че европейската автомобилна индустрия е изложена на риск от загуба на пазарен дял в EV технологията и е изправена пред значително по-високи разходи в сравнение с конкурентите в EV компонентите, особено батериите, които представляват 30-40% от стойността на подобен автомобил.

В проекта се казва, че ще има нарастващи европейски изисквания за съдържание на батерийни клетки и компоненти, продавани в електромобили в Европейския съюз.

ЕК разглежда и подкрепа за компании, произвеждащи батерии в ЕС. Това може да бъде достъпно за чуждестранни фирми, стига да са в партньорство с компании от ЕС, за да се позволи споделяне на опит и технологии. Комисията планира да предложи условия за входящи чуждестранни инвестиции в автомобилния сектор. Ще се търси също така финансова подкрепа за съоръжения за рециклиране на батерии.

Производителите на автомобили в ЕС, засегнати от затварянето на фабрики и изправени прад тарифите на САЩ, призоваха Комисията да предостави освобождаване от глоби, които според тях биха могли да нараснат до 15 милиарда евро, ако техните автопаркове не отговарят на лимитите за емисии на CO2 през 2025 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"