fbpx

ЕС финансира 6 проекта за производство на батерии за електроавтомобили

Европейската комисия обяви шест новаторски проекта за производство на акумулаторни елементи за електрически превозни средства (ЕПС), които ще получат общо 852 милиона евро под формата на безвъзмездни средства от Фонда за иновации, като се използват приходите от схемата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ на ЕС).

Поканата за представяне на предложения по линия на Фонда за иновации „Акумулаторни батерии“ е привлякла 14 предложения от 8 държави, 13 от които са отговаряли на критериите за допустимост по поканата. Шестте наградени проекта (по два във Франция и Германия и по един от Швеция и Полша) са избрани чрез оценка от независими експерти въз основа на седем критерия за възлагане – степента на иновативност на проектите; техния потенциал за намаляване на емисиите на парникови газове, включително въглеродния отпечатък на самия производствен процес; оперативна, финансова и техническа зрялост; възпроизводимост; принос за сигурността на доставките и ефективността на разходите на ЕС. 

Избраните проекти представляват стратегически инвестиции, които ще подкрепят прехода на Европа към чиста, конкурентоспособна и устойчива промишлена база, като същевременно намаляват зависимостта от вноса и насърчават разработването на чисти технологии и водещи позиции в промишлеността.

За финансиране са избрани следните шест проекта:

  • ACCEPT Automotive Cells Company European Production Take-off, със седалище във Франция (Automotive Cells Company ACC)
  • AGATHE — Advanced Gigafactory Aiming at Tempering greenhouse gases Emissions, със седалище във Франция (Веркор)
  • CF3_at_Scale — Мащабиране на иновативни производствени процеси за високоефективни клетки, разположени в Германия (Cellforce Group)
  • NOVO One — гигафабрика NOVO One, разположена в Швеция (NOVO Energy)
  • WGF2G — Willstatt GigaFactory 2 GWh, със седалище в Германия (Leclanche)
  • 46inEU — Захранване на бъдещето — 46 бутилки, безкрайни възможности в Европа, разположени в Полша (LG Energy Solution)

Очаква се всички проекти да започнат да функционират преди 2030 г. Те ще получат подкрепа, която покрива както техните капиталови, така и оперативни разходи и която ще бъде изплатена при изпълнението на етапните цели на проекта. Част от изплащането може да се извърши преди пускането в експлоатация в подкрепа на инвестиционната фаза на проекта. През първите 10 години на експлоатация се очаква те да намалят емисиите на парникови газове (ПГ) с приблизително 91 милиона тона еквивалент на CO2.  След приключването си тези проекти ще имат общ производствен капацитет от около 56 гигаватчаса (GWh) електрохимични елементи за електрически превозни средства годишно.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"