Европа е изправена пред безпрецедентна нужда от инвестиции в подкрепа на своите зелени, цифрови и отбранителни преходи. Според настоящите оценки това ще изисква допълнителни разходи от около 1200 милиарда евро годишно между 2025 и 2031 г. Това е значително увеличение спрямо 800-те милиарда евро, оценени само преди една година. За да се справим с това предизвикателство, публичното и частното финансиране са от съществено значение, изтъкват авторите на анализ за блога на Европейската централна банка.
Дори при оптимистични допускания, комбинираното национално фискално пространство, налично за допълнителни държавни разходи, и съществуващите ресурси на ЕС все още биха оставили значителен финансов недостиг от над 100 милиарда евро годишно. Инвестиционните програми на ЕС могат да играят решаваща роля за преодоляване на този недостиг. В тази публикация се разглежда как тези програми могат да помогнат за отключване на частни инвестиции и повишаване на производителността. Наред с други констатации, се показва, че всяко евро, инвестирано от ЕС, е съпроводено с частен капитал, което удвоява въздействието му.
Ролята на програмите на ЕС
В размер на само 1% от общия брутен национален доход на всички държави членки, бюджетът на ЕС е скромен в сравнение с националните си аналози. Следователно неговата ефективност в подкрепа на инвестициите зависи от способността му да използва допълнителни ресурси. Имайки това предвид, са разработени различни бюджетни инструменти не само за финансиране на публични инвестиции, но и за мобилизиране на частен капитал.
Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИ фондове) са от основно значение за тези усилия. В продължение на повече от 25 години те служат като основен инвестиционен инструмент на ЕС. Тези фондове спомагат за постигане на напредък, като подкрепят инфраструктурата, иновациите и развитието на бизнеса в целия Съюз. ЕСИ фондовете изпълняват двойна цел. Първо, те насърчават регионалната конвергенция, като насочват повече ресурси към по-слабо развитите региони. Второ, те повишават конкурентоспособността, като финансират инвестиции, съобразени с ключови политически приоритети, като например насърчаване на иновациите, развитие на цифровите технологии и ускоряване на зеления преход.
Освен това финансирането по ЕСИ фондове е предназначено да привлече допълнителни финансови ресурси благодарение на задължителното национално съфинансиране. Това гарантира, че инвестициите на ЕС се допълват последователно от местни средства.
„Привличане“ срещу „изтласкване“
Когато едно правителство увеличи инвестициите, ефектите могат да се отразят на цялата икономика. Проекти като високоскоростни железопътни системи, цифрови мрежи и мрежи за възобновяема енергия могат да повишат производителността и да стимулират допълнителни частни инвестиции. Това явление на публични инвестиции, привличащи частна дейност, е известно като „привличане“. Въпреки това, мащабните публични инвестиции могат също да увеличат търсенето на ресурси, което потенциално може да доведе до по-високи цени и по-големи разходи по заеми. Това може да обезкуражи инициативата на частния сектор – феномен, наричан „изтласкване“.
Реалният резултат в крайна сметка зависи от икономическата обстановка и качеството на публичните инвестиции. Добре планираните и внимателно изпълнени проекти могат да доведат до трайни печалби в производителността, които надвишават евентуалния краткосрочен натиск върху търсенето. Обратно, лошо проектираните инвестиционни проекти е по-вероятно да повишат риска от изтласкване, като по този начин подкопават очакваните икономически ползи.
Доказателства от скорошни изследвания
В скорошно проучване De Santis и Vinci (2025) предоставят емпирични доказателства за въздействието на ЕСИ фондовете върху частните инвестиции в регионите на ЕС между 2000 и 2021 г. Използвайки усъвършенствани иконометрични методи, тяхното изследване установява значителни ефекти на изтласкване. За период от две години всяко евро от ЕСИ финансиране е генерирало 1,10 евро частни инвестиции и 0,10 евро бизнес научноизследователска и развойна дейност (НИРД). Тези констатации подчертават ефективността на ЕСИ фондовете като катализатор за частни инвестиции и иновации. Европейските инвестиции допринасят значително за дългосрочния икономически растеж, като същевременно подпомагат зеления и цифровия преход на ЕС.
Малка част от ЕСИ фондовете се разпределят директно на фирмите. Това ни дава уникална възможност да оценим тяхното въздействие върху резултатите на фирмено ниво и да видим колко ефективни са програмите на ЕС за подобряване на фирмените резултати.
И така, колко ефективни са ЕСИ фондовете за повишаване на инвестициите и производителността?
Разработка на ЕЦБ от Де Санктис, Кап, Винчи и Войцеховски (2025) разглежда тези въпроси, като се фокусира върху представянето на фирмите през програмния период 2014-2020 г. за финансиране от ЕС. Тяхното проучване разкрива, че финансираните от ЕСИ фондове фирми постоянно са увеличавали капитала си с 15%. С други думи, те са продължили да инвестират и разширяват дълготрайните си активи година след година. Тези фирми също така са отбелязали дълготрайни печалби в производителността, която се е увеличила с 3% за четири години. Освен това проучването установява, че финансово затруднените фирми са увеличили дълга и капитала си в по-голяма степен. Тези констатации показват, че ЕСИ фондовете наистина играят ключова роля за улесняване на достъпа до финансиране.
Ясно е, че синергиите между частните инвестиции и целенасочените публични инвестиции са от решаващо значение за посрещане на значителните инвестиционни нужди на Европа. ЕСИ фондовете са се доказали като ефективен инструмент за публични инвестиции, не само за стимулиране на инфраструктурата и регионалното развитие, но и за повишаване на инвестиционния капацитет и производителността на фирмите. Разбира се, все още има място за подобрение, особено в области като управлението, навременното разпределение на ресурсите и насърчаването на трансграничните инвестиции. И все пак, положителният общ опит предлага ценни поуки за бъдещи инициативи, а ЕСИ фондовете могат да послужат като важен ориентир при разработването на нови програми.
Докато ЕС подготвя своя бюджет за 2028-34 г., е жизненоважно да се даде приоритет на инвестиционните програми, които привличат частен капитал и повишават производителността в цяла Европа.









