Европейската комисия е предложила да се отмени ефективната забрана на ЕС за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., като се позволи продължаване на продажбите на някои неелектрически превозни средства. Това се случва на фона на силен натиск от Германия, Италия и европейския автомобилен сектор, съобщава Ройтерс.
Агенцията коментира, че явно Брюксел се е поддал на призивите на производителите на автомобили да продължат да продават plug-in хибриди и автомобили, които изгарят гориво.
Настоящите правила на ЕС изискват всички нови автомобили и микробуси от 2035 г. да имат нулеви емисии. Съгласно предложението, целта ще се измести към 90% намаление на емисиите на CO2 от нивата от 2021 г., вместо 100%.
Производителите на автомобили ще трябва да компенсират останалите емисии, като използват нисковъглеродна стомана, произведена в ЕС, и синтетични електронни горива или нехранителни биогорива, като селскостопански отпадъци и използвано олио за готвене.
Планът също така дава на автомобилните производители тригодишен период от 2030 до 2032 г. за намаляване на емисиите на CO2 от автомобилите с 55% спрямо нивата от 2021 г., докато целта за 2030 г. за микробусите ще бъде облекчена от 50% на 40%.
Тези предложения, които изискват одобрение от правителствата на ЕС и Европейския парламент, бележат най-голямото отстъпление на блока от неговите зелени политики, приети през предходните пет години.
Европейските производители на автомобили, включително Volkswagen и собственикът на Fiat Stellantis сигнализират за слабо търсене на електрически превозни средства и призовават за по-свободни цели и по-ниски глоби за неспазването им. Германските производители са под особено напрежение, тъй като губят позиции в Китай от местните си конкуренти и се сблъскват с нарастваща конкуренция у дома от китайския внос на електромобили. Митата на ЕС върху произведените в Китай електромобили предлагат само ограничено облекчение.
Електрическата индустрия предупреждава, че облекчаването на целите за емисии може да подкопае инвестициите, а Европа да изостане още повече от Китай в прехода към по-чисто шофиране.
„Преминаването от ясна цел за 100% нулеви емисии към 90% може да изглежда малко, но ако се отдръпнем сега, не само ще навредим на климата. Ще навредим на способността на Европа да се конкурира“, казва Михаел Лохшелер, главен изпълнителен директор на шведския производител на електромобили Polestar, цитиран от Ройтерс.
„Придържането към двигателите с вътрешно горене няма да направи европейските автомобилни производители отново велики“, отбелязва и Уилям Тодтс, изпълнителен директор на групата за застъпничество за чист транспорт T&E.
Еврокомисията представя и планове за увеличаване на навлизането на електромобили в корпоративните автопаркове, чийто дял е около 60% от продажбите на нови автомобили в Европа. Националните цели за 2030 г. и 2035 г. ще бъдат определени въз основа на БВП на глава от населението, като държавите ще решат как да ги постигнат.









