Търсенето на батерии за електрически превозни средства (EV) е нараснало значително и ЕС се бори да отговори на това търсене само чрез вътрешно производство. Що се отнася до веригата за доставки на батерии и производствения капацитет, съюзът продължава да се конкурира с големи световни играчи като Китай и остава силно зависим от вноса.
В този контекст Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) обобщава най-новите данни за ролята на ЕС в глобалната верига за доставки на батерии – от сглобени батерии, ключови компоненти до добива и обработката на суровини – като същевременно подчертава степента на неговата зависимост от внос на всеки етап.
- ЕС представлява само 7% от световното производство на батерии
- 15% от производствения капацитет на батерии в ЕС се управлява от компании със седалище в Европа, 75% са собственост на корейски компании.
- Над 20% от търсенето на EV батерии в Европа се покрива чрез внос, предимно от Китай
- Китай и САЩ представляват 87% от световния производствен капацитет във веригата за доставки нагоре по веригата
- Всички етапи на рафиниране на суровини (с изключение на кобалт) са доминирани от Китай
- ЕС е внесъл батерии на стойност около 27 милиарда евро през 2023 г. Около 90% от този внос идва само от три азиатски страни, като само Китай представлява 87% от общия внос.
- Китай е най-големият износител на EV батерии в света, като около 12% от неговите EV батерии се изнасят.
Батерийните клетки представляват до 40% от средната стойност на електрически автомобил. Анодните и катодните активни материали представляват приблизително 10% и 50% от производствените разходи за батерийни клетки.
Китай притежава близо 90% от глобалния инсталиран капацитет за производство на катодни активни материали и над 97% от капацитета за производство на активни анодни материали. Китай произвежда 76 – 85% от акумулаторните клетки в света (в зависимост от източника). ЕС и САЩ: по около 5%.
Преработка и рафиниране
- Преработка на кобалт: ЕС представлява 12% в световен мащаб.
- Всички други етапи на рафиниране (литий, графит, никел и т.н.) са доминирани от Китай.
- Китай контролира над 50% от глобалната обработка на литий и кобалт.
- Китай + САЩ представляват 87% от глобалния производствен капацитет във веригата на доставки нагоре по веригата (ЕС само 7%).
Нужди в ЕС от внос на рафинирани материали:
- Литий – 100%
- Никел – 75%
- Манган – 66%
- Кобалт – 1%
Вътрешното вторично производство в ЕС от рециклиране е ниско. За някои материали (включително редкоземни метали) е близо до нула:
- Кобалт – 22%
- Никел – 16%
- Манган – 9%
- Редкоземни метали – 1%
- Литий – 0%