В поредно изказване пред Комисията по икономически и парични въпроси на Европейския парламент членът на борда на ЕЦБ Пиеро Чиполоне продължава да информира за работата на банката за въвеждане на дигиталното евро.
По думите му, дигиталното евро би подпомогнало непрекъснатостта на бизнеса във времена на криза, като осигури допълнителни платежни релси в допълнение към съществуващите частни решения. С други думи, като имаме алтернативни опции за плащане, бихме подобрили устойчивостта, като гарантираме, че винаги има свободен капацитет в системата.
По отношение на устойчивостта, Чиполоне откроява три характеристики на дигиталното евро:
- Първо, техническата инфраструктура за обработка на транзакции ще бъде разпределена в поне три различни региона, всеки от които е оборудван с множество сървъри. В случай на регионално бедствие или кибератака, това ще позволи автоматично пренасочване на плащанията, осигурявайки непрекъснатост на операциите.
- Второ, ЕЦБ ще разработи специално приложение за дигитално евро, което ще бъде достъпно за всички и ще позволи на потребителите лесно да превключват между доставчици на платежни услуги, предлагащи дигиталното евро. При нормални обстоятелства тази резервна опция ще осигури гъвкавост. Но в случай на кибератака срещу един или повече доставчици, тя би гарантирала непрекъснатост. Например, ако кибератака причини прекъсване на работата на собственото приложение на банката, но бекенд услугите на банката все още функционират, клиентите все още ще имат достъп до сметките си в тази банка чрез приложението за дигитално евро на ЕЦБ. Или ако банката изобщо не може да функционира, нейните клиенти биха могли да използват приложението за дигитално евро на ЕЦБ, за да преминат лесно към банка, която не е била засегната от кибератаката. Това измерение на устойчивост е една от причините, поради които ЕЦБ препоръча законодателството относно дигиталното евро да направи задължително доставчиците на платежни услуги да поддържат приложението за дигитално евро, предоставяно от ЕЦБ.
- Трето, офлайн функционалността ще осигури допълнително ниво на сигурност, като позволи извършването на плащания дори когато интернет връзката е прекъсната или достъпът до пари в брой е труден – например по време на прекъсване на електрозахранването или природно бедствие. Следователно е жизненоважно законодателството да гарантира, че гражданите могат лесно и сигурно да имат достъп до дигиталното евро офлайн, включително чрез опции като задаване на офлайн плащания по подразбиране и автоматично финансиране на офлайн наличности.
По отношение на практическите ползи от дигиталното евро за приобщаването Чиполоне изтъква, че те трябва да се справят с бариерите, пред които хората се сблъскват в ежедневието си, както е подчертано и от европейските потребителски асоциации. Тези бариери са реални и варират от липса на смартфон, до ограничена цифрова грамотност, до потребителски интерфейси, които не са проектирани с оглед на достъпността. Повече от 30 милиона европейци са слепи или частично зрящи, а поне 34 милиона са глухи или трудночуващи. Ако искаме да изградим наистина приобщаваща цифрова икономика, както сме задължени да правим в сферата на плащанията, трябва да се погрижим и за нуждите от достъпност на тези граждани – и на много други, отбелязва Пиеро Чиполоне.
Дигиталното евро, като обществено благо, би гарантирало достъп за всички граждани – независимо къде живеят, колко печелят или колко дигитални умения имат, като стратегията на ЕЦБ за тази задача е двустранна.
Първият аспект е технологичният дизайн. ЕЦБ ще се увери, че дигиталното евро е проектирано да бъде приобщаващо от самото начало. Работи се в тясно сътрудничество с асоциации, които представляват уязвими групи, за да бъдат разбрани по-добре техните нужди, така че да може да бъде изградена технологията около тях.
Провеждат се потребителски проучвания, включително фокус групи с уязвими и дигитално изключени потребители, за да се разбере как дигиталното евро може да смекчи бариерите за навлизане и да се справи с други проблемни точки. Проучват се адаптивни потребителски интерфейси – като гласови команди, дисплеи с голям шрифт и опростени работни процеси – така че дигиталното евро да работи за хора с нужди от достъпност или ограничена дигитална грамотност.
Тези специални функции ще бъдат поддържани от приложението за дигитално евро на ЕЦБ, което ще предостави на потребителите лесен достъп до основни дигитални услуги за евро и ще надхвърли изискванията на Европейския акт за достъпност. Необходимостта от приобщаване за пореден път подчертава значението на изискването всички доставчици на платежни услуги да поддържат приложение, предоставяно от ЕЦБ, подчертава Чиполоне.
Вторият аспект е обслужването на клиенти на национално ниво. ЕЦБ работи с организации, които биха могли да предоставят специализирана поддръжка, ако бъдат определени от отделна държава членка – като например местни власти, библиотеки и пощенски станции. Тези организации биха могли да предоставят безплатна помощ и достъп до дигитални услуги за евро, което би било практичен начин за подпомагане на тези, които са най-застрашени от дигитално изключване.