fbpx

Еврокомисията с нови идеи за техническите прегледи на автомобилите

Европейската комисия предлага цялостно преразглеждане на правилата на ЕС за пътна безопасност и регистрация на превозните средства.

От информацията става ясно, че новите правила ще вземат предвид нарастващото присъствие на електрически превозни средства и ще се адаптират към нововъзникващите технологии. Те ще въведат засилени инспекции, включително периодични технически проверки (ПТП) за електрически превозни средства и усъвършенствани системи за подпомагане на водача, годишни инспекции за по-стари автомобили и микробуси и усъвършенствани методи за изпитване на емисиите за откриване на превозни средства с високи емисии с цел намаляване на замърсяването с фини частици.

Освен това Комисията предлага да се въведат цифрови сертификати за регистрация на превозни средства и периодични изпитвания, да се опрости трансграничният обмен на данни и да се защитят гражданите от измамни дейности като подправяне на километропоказателите. Предвижда се периодичните технически проверки да бъдат улеснени за лицата, които временно пребивават в друга държава от ЕС.

Предложените мерки включват:

  • Адаптиране на изпитванията към нови превозни средства: Периодични технически проверки на електрически превозни средства и нови изпитвания на електронни системи за безопасност, включително изпитване на целостта на софтуера на системи, имащи отношение към безопасността и емисиите.
  • Ново изпитване за емисии: Откриване на високоемисионни превозни средства, включително подправени, като се използват усъвършенствани методи за ултрафини частици и NOx.
  • Борба с измамите: Записване на показанията на километропоказателите в националните бази данни за трансграничен обмен на история на километропоказателите.
  • Годишни инспекции: За автомобили и микробуси над 10 години.
  • Цифровизация: Издаване на електронни сертификати за регистрация на превозни средства и периодични изпитвания и обмен на данни чрез обща платформа за опростяване на административните процеси.
  • Взаимно признаване на сертификати за периодична техническа инспекция: Осигуряване на трансгранично признаване на периодични технически проверки, извършвани в друга държава членка за леки автомобили в продължение на шест месеца.
  • Подобрено управление на данните: Рационализиране на достъпа до техническите данни на превозните средства за центровете за прегледи.

Предлага се и въвеждане на задължителни ПТП за мотоциклети над 125 cm³ или 11 kW. От ЕК поясняват, че това се прави, тъй като изискването е валидно и в момента, но липсва правна яснота и яснота по отношение на прилагането по отношение на настоящите разпоредби за неучастие, Комисията предлага да се премахне настоящата възможност за неучастие и да се въведат задължителни ПТП за този клас мотоциклети.

За да се намалят измамите с километропоказателите, действащата Директива за ПТП изисква регистрирането на пробега на превозното средство при всяка ПТП и манипулирането ѝ да бъде наказуемо престъпление. ПТП обаче се извършват най-много всяка година (в много случаи само на всеки две години), като в повечето случаи първият ПТИ се извършва едва след четири години. Значителна част от измамите с километропоказателите вече ще са се случили по това време, тъй като по-големи ценови печалби могат да бъдат постигнати чрез подправяне на километропоказателите на сравнително нови превозни средства.

Предложената мярка за борба с измамите с километропоказателите възпроизвежда националните системи, създадени от Белгия (Car-Pass) и Нидерландия (Nationale Auto Pas, NAP) във всички държави членки.

За да приложат предложението, държавите членки ще трябва да създадат национални бази данни за показанията на километропоказателите, които ще трябва да се записват всеки път, когато превозното средство се подлага на сервизно обслужване или ремонт. Когато регистрацията на превозно средство се премести в друга държава членка, държавата членка на регистрация ще трябва да сподели историята на пробега на този автомобил или микробус с държавата членка на пререгистрация.

ЕК предлага още да се въведе възможност за извършване на проверка на техническата изправност в държава членка, различна от държавата членка на регистрация на превозното средство. Резултатът от такава проверка на техническата изправност ще бъде включен във временно удостоверение за техническа изправност със срок на валидност шест месеца. Мярката ще се прилага за леките автомобили, а следващата проверка трябва да се проведе в държавата членка на регистрация.

По отношение изпитванията за емисии ЕК предлага въвеждане на изпитване за броя на частиците, каквито тестове са показали положителни резултати в Белгия, Нидерландия и Германия. Ще се изисква използването на препоръчваната понастоящем граница за преминаване/неуспех от 250.000/cm3.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"