Европейските производители на автомобили повишават цените на бензиновите автомобили и планират отстъпки за електрически превозни средства, тъй като се подготвят за още едно предизвикателство – по-строги правила за емисиите, които допълнително заплашват да свият печалбите в и без това затруднената индустрия, отбелязва Ройтерс.
Европейският съюз ще намали драстично горната граница на автомобилните емисии на въглероден диоксид от 1 януари, което означава, че най-малко една пета от всички продажби на повечето автомобилни компании трябва да бъдат електромобили, за да се избегнат тежки глоби.
Ройтерс цитира данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), според които тази година само 13% от всички превозни средства, продадени в региона, са били електрически. „Пропастта е наистина голяма“, казва Марк Мортюкс, директор на френското автомобилно лоби PFA.
По-строгите правила стават факт, тъй като секторът вече има излишен капацитет поради слаби продажби и нарастваща китайска конкуренция, което предизвика притеснения относно печалбите на Volkswagen, Stellantis и други през последните месеци.
Сега компаниите ще трябва да продават повече EV, чието производство е по-скъпо от традиционните превозни средства и то във време, когато политическата и икономическа несигурност и намаляващите субсидии за EV възпират потреблението, коментира още Мортюкс.
В знак на нарастващата загриженост относно правилата, изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес внезапно подаде оставка този месец, отчасти поради несъгласие с борда относно това как да се справи с проблема.
Остават само седмици и европейските политици настояват Брюксел да преосмисли целите си. Производителите на автомобили не чакат и започват дейности, като се стремят преди всичко да избегнат глоби, които могат да достигнат 15 милиарда евро въз основа на текущите продажби, изтъква председателят на ACEA Лука де Мео.
VW, Stellantis и Renault повишиха цените на моделите с бензинови двигатели с няколкостотин евро през последните два месеца, което според анализаторите е опит да се ограничи търсенето на емисионно по-тежки автомобили и да се направят привлекателни по-скъпите електрически модели. Миналия месец Peugeot на Stellantis повиши с 500 евро цените във Франция на всички свои модели, с изключение на напълно електрическите.
Renault Group увеличи цените на някои чисто бензинови модели, като например добави 300 евро или 1,6% към Clio SCE 65, но запази цените на хибридните версии непроменени. Peugeot описва новото ценообразуване като „икономическо покачване“, докато от Renault посочват, че покачването е „нормално“.
Стратегията обаче може да има обратен ефект, отбелязва Ройтерс. Увеличаването на цените на бензиновите автомобили трябва да помогне за преодоляване на разликата с по-скъпите електромобили, но предвид слабия пазарен растеж може да не генерира достатъчно продажби на електромобили, смята източник, близък до голям европейски автомобилен производител.
Продажбите в региона са с около една пета по-ниски от тези преди COVID. „В действителност увеличаването на цената на автомобилите с двигатели с вътрешно горене означава намаляване на производството (…) и цялата верига на стойността и доставчиците ще пострадат от това“, добави източникът.
Повишаването на цените ще помогне за финансиране на бъдещи отстъпки за електромобили, казва Денис Шемул, автомобилен анализатор в S&P Global. По думите му това ще действа като „непряка субсидия“ за купувачите на електрически автомобили, но много вероятно ще навреди на маржовете.
VW, който се очаква да бъде най-тежко засегнат от новите цели поради високите си обеми на продажби, вече намали цената на своя електрически компактен автомобил ID3 на няколко пазара през последните месеци, свеждайки го под 30 000 евро в Германия. „Вероятно това ще се случи следващата година“, казва Алистър Бедуел, ръководител на отдела за прогнозиране на задвижването в GlobalData, който прогнозира, че продажбите на електромобили в Европа, включително ЕС, както и Великобритания, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, ще скочат с 41% от тази година до 3,1 милиона единици през 2025 г.
Отстъпката за насърчаване на продажбите обаче има цена. В Обединеното кралство секторът предупреждава, че целите за EV ще струват на производителите на автомобили 6 милиарда паунда, включително около 4 милиарда паунда отстъпки.
„Обединяването“ на емисиите или закупуването на кредити от тези, които имат голям дял от пазара на електромобили, за да се намалят средните стойности на емисиите, може да бъде по-евтино, смятат анализаторите на Barclays.
Така, японската Suzuki се съгласи през октомври да се обедини през 2025 година с Volvo, собственост на Geely. Това споразумение ще премахне почти напълно всяка заплаха от глоби за Suzuki, смята Чарлз Лестър, мениджър данни в консултантската компания за батерии Rho Motion, като се има предвид големият брой предлагани електромобили на Volvo.
Всичко това обаче ще изяде оскъдните печалби на индустрията, която все още се надява Брюксел да облекчи целите си.
„Не мога да продам достатъчно електрически превозни средства и ще бъда санкциониран за моите превозни средства с ДВГ. Какво искат да направя, теглени от коне вагони?“, недоумява президентът на PFA Люк Шател, цитиран от Ройтерс.