Европейските производители на автомобили и микробуси призовават вземащите решения в ЕС да създадат яснота за работните места и инвестициите преди края на годината, за да подкрепят, а не да възпрепятстват зеления преход и да избегнат ненужните щети върху конкурентоспособността на Европа.
В позиция на Асоциацията на европейските производители на автомобили се изтъква, че и въпреки това, че индустрията остава ангажирана с целта на ЕС за климатична неутралност до 2050 г. и преминаването към мобилност с нулеви емисии, тъй като през 2025 г. влизат в сила новите ограничения за CO2 в изпускателните системи на автомобилите, само производителите на автомобили носят вредните последици, ако целите не бъдат изпълнени.
По думите на Лука де Мео, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на Renault Group, без ясно политическо изявление от страна на Европейската комисия до края на 2024 г., както също призовават германските, френските, италианските и други европейски правителства, автомобилната индустрия рискува да загуби до 16 милиарда евро инвестиционен капацитет чрез плащане на санкции, намаляване на производството, обединяване с чуждестранни конкуренти или продажба на електрически превозни средства на загуба. „Производителите се нуждаят от яснота сега, за да финализират стратегии за съответствие, като направят споразумения за обединяване и други разпоредби за 2025 г.“, изтъква де Мео.
В позицията се посочва, че за разлика от преди четири години, постигането на по-строги цели за намаляване на CO2 този път изисква безпроблемно взаимодействие на фактори в и извън прекия контрол на производителите. Регулаторните цели и предлагането на автомобили сами по себе си не са достатъчни; преходът също трябва да бъде управляван от пазара.
Обръща се внимание и на факта, че продажбите на електрически превозни средства в момента стагнират на около 13% пазарен дял; или 10 процентни пункта под мястото, където трябва да бъдат, и тази разлика е твърде голяма, за да бъде преодоляна навреме. Навременната и недвусмислена декларация за подкрепа в този ключов момент от прехода е от решаващо значение за осигуряване на конкурентоспособност и работни места по веригата на стойността.
„В една добре работеща система плащането на глоби трябва да бъде изключение, а не правило по подразбиране. И избягването на санкции трябва да се основава на стабилна икономика, а не да причинява вреда“, казва Де Мео.
„Членовете на ACEA обещаха 250 милиарда евро за прехода към зелена мобилност и, както всички останали, ние искаме това да успее. За съжаление, честната оценка трябва да бъде, че преходът няма да бъде планиран и че придържането към законовата твърдост води до потенциално необратими щети. Вместо това правната гъвкавост ще поддържа потока на инвестициите и прехода по правилния път“, коментира още шефът на Рено.
От АСЕА заявяват, че обсъжданите настоящи варианти за облекчаване на тежестта на мерките са насочени към пазарните реалности извън контрола на производителите — търговско напрежение, нарастващи производствени разходи, бавен растеж на инфраструктурата за зареждане и намаляващи субсидии за закупуване.