fbpx

Европейският бизнес поиска редица дерегулации от Брюксел

Трите най-големи европейски работодателски организации — Федерацията на германските индустрии (BDI), Движението на френските предприятия (Medef) и Общата конфедерация на италианската индустрия (Confindustria) — провеждат в Париж Тристранен бизнес форум. Очаква се да поискат от новата Европейска комисия да води благоприятна за бизнеса политика, пише euractiv.fr.

В подготвяната съвместна декларация основно място заемат призивите за укрепване на конкурентоспособността на Европа чрез рационализиране на регулациите и „облекчаване на бремето“ върху бизнеса. Тя се основава на желанията на индустрията и се отразява в усилията на политическите лидери.

Фабрис Льо Саше, вицепрезидент на Medef, споделя пред Euractiv, че срещата е един от „онези критични моменти за ясно формулиране на нашите приоритети, надхвърлящи призивите за растеж и облекчаване“.

С предложението си от миналата година за намаляване с 25% на задължителните информации, които предприятията трябва да предоставят, председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен показа политическа промяна, която се извършва в полза на бизнеса в Брюксел. От своя страна трите асоциации на работодателите се стремят да превърнат тези желания за промяна в по-глобални искания, като уточнят областите, които трябва да бъдат преразгледани от европейските политически лидери.

По информация на изданието се имат предвид по-специално директивата за публикуването на информация за устойчивостта на предприятията (CSRD), правилата относно веригите за доставки, включени в директивата относно задължението за бдителност по въпросите на корпоративната устойчивост (CSD) и правилата за намаляване на емисиите на CO2.

Организациите също така обсъждат предстоящото премахване на безплатните квоти в рамките на Европейската система за търговия с емисии (ETS), паралелното въвеждане на механизма за коригиране на въглеродните емисии на границата на съюза (CBAM) и поставените цели за намаляване на емисиите на CO2 за автомобилния сектор.

И в двете области Италия е най-страстният защитник за облекчаване на сроковете и за една по-голяма технологична гъвкавост за това, как да се постигне декарбонизация, като Конфиндустрия и италианският министър на икономическото развитие Адолфо Урсо са водещите в призивите за подновяване на дискусиите на ниво ЕС.

„Опростяването“ на реламентите е невъзможно, без да се засегне тяхната „същност“

Преди срещата Корпоративната европейска обсерватория, чието седалище е в Брюксел, заяви, че макар представителите на бизнеса да настояват, че техният призив за опростяване на регламентите няма да означава дерегулация, това би било неизбежен резултат от всякаква промяна.

В този смисъл, Кенет Хаар, изследовател в Корпоративната европейска обсерватория, изтъква пред Euractiv, че Комисията „няма да може да намали с 25% изискванията за предоставяне на информация, без да засегне същността на регламентите“.

Истинският проблем със [задължението за] за публикуване на информация [от компаниите] не е публикуването на информацията“, добавя Ричард Гардинър, ръководител на политиката за ЕС в Световния алианс за сравнителен анализ, подчертавайки, че разходите за спазване на Директивата за докладване на устойчивост възлизат на „много по-малко“ от 1 милион евро годишно за компаниите. Освен това „истинското въздействие се изразява в това, което [прилагането на директивата] ще покаже и какво означава това за [бизнеса]“, обяснява той. Законодателството ще принуди компаниите „да започнат да разкриват по по-фундаментален начин […] не само своите операции, но и своите вериги за стойност, своя [екологичен и социален] отпечатък в света […] […] и те не искат да го правят„, отбелязва той.

По отношение на противоречивата директива относно задължението за бдителност по въпросите на устойчивостта, компаниите се опитват, според Medef, да „забавят“ прилагането ѝ след нейното одобрение през април от законодателите на ЕС. Според Ричард Гардинър обаче усилията за преразглеждане на текстовете, целящи намаляване бремето върху малкия бизнес в крайна сметка целят да анулират основните им цели.

Единствената причина, поради която правите това е, че искате да убиете директивата като цяло. Няма нищо конструктивно в преразглеждането ѝ, като се има предвид, че тя вече се прилага от две години и половина“, изтъква той, като обръща внимание, че никакви доказателства не са представени в подкрепа на твърденията за въдействието ѝ върху малките и средни предприятия.

Като цяло Корпоративната европейска обсерватория установява 16 инициативи на новата Комисия, които биха могли да доведат до „дерегулация“.

Приемането на по-добри закони означава приемането на по-малко закони

Фабрис Льо Саше смята, че по-доброто регулиране е синоним на по-малко регулиране. Като пример той дава американския модел, характеризиращ се с по-ниски цени на енергията, солидни капиталови пазари и по-малко рестриктивни регулации.

Ние сме в един кораб, който се пълни с вода, но поне не се удряме с греблата“, заявява той, имайки предвид регулаторната рамка на ЕС. „Трябва да се опитваме да направим така, че корабите да престанат да се удрят в скалите, а да им поставим нов GPS, който да ни води към Америка“, изтъква Саше по повод декларацията на трите работодателски организации.

Не е случайно, че тази съвместна декларация идва в решаващ момент за законодателния дневен ред на ЕС. След като бъдат избрани новите комисари на Европейската комисия, тя ще започне да разработва конкретни планове за осъществяване на „политическите насоки“, установени от Урсула фон дер Лайен за законодателния мандат 2024-2029 г., както и на „мисиите“, които тя е поставила пред различните комисари.

Вратата беше отворена за преразглеждане на някои от регулациите, приети в ЕС през последните години“, казва Кенет Хаар. „От гледна точка на един собственик на фирма не би могло да има по-хубав коледен подарък“, добавя той.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"