Европейският съюз е поискал създаването на групи към Световната търговска организация (СТО) за два от текущите си търговски спора с Китай, съобщават от Европейската комисия.
Едното се отнася до законосъобразността на търговските ограничения, наложени от Китай срещу литовския износ и износа от ЕС, съдържащ литовско съдържание от декември 2021 г. Другото се отнася до законосъобразността на ограничаването на Китай на притежателите на високотехнологични патенти в ЕС от достъп до съдилищата на съюза за ефективна защита и налагат правата си.
И в двата случая китайските мерки са много вредни за европейския бизнес. Освен това дискриминационните мерки на Китай срещу Литва засягат търговията в ЕС и веригите за доставки в рамките на ЕС и оказват влияние върху функционирането на вътрешния пазар на ЕС, включително чрез принудителни пазарни корекции. Премахването на тези мерки е както в икономически, така и в стратегически интерес на ЕС.
Мерките на Китай са намалили търговията от Литва с 80%
От декември 2021 г. Китай прилага дискриминационни и принудителни мерки срещу износа от Литва и срещу износа на продукти от ЕС, съдържащи литовско съдържание. Те включват отхвърляне на вноса от Литва от китайските митнически власти, ограничения върху вноса, засягащи мултинационални компании, които използват суровини от Литва, и намаляване на китайския износ за Литва. Китай внезапно е формализирал и пълни забрани за внос на алкохол, говеждо, млечни продукти, трупи и торф, доставяни от Литва като част от същата група мерки, използвайки фитосанитарни аргументи за това. Помолен за допълнителни обяснения, Пекин не е успял да докаже, че тези забрани са оправдани. Китайската митническа статистика показва, че търговията от Литва към Китай е спаднала с 80% от януари до октомври 2022 г. в сравнение с предходната година.
Китайските „разпореждания против дело“ ограничават притежателите на високотехнологични патенти
От август 2020 г. китайските съдилища са издали решения, възпрепятствайки компании с високотехнологични патенти да защитават ефективно своите технологии в некитайски съдилища, включително съдилища на ЕС. Тези „разпореждания срещу искове“ неоправдано ограничават способността на притежателите на високотехнологични патенти, например европейска компания, която притежава технология за мобилни телефони, да се обърнат към съд на ЕС за уреждане на спор с евентуален лицензополучател, например китайски производител на мобилни телефони, при условията на патентен лиценз. Нарушаването на тези разпореждания води до глоби до 130 000 евро на ден.
Европейските компании притежават редица високотехнологични патенти, които дават на ЕС технологично предимство. Китайската мярка ефективно лишава европейските високотехнологични компании от възможността да упражняват и налагат своите патентни права в рамките на ЕС или във всеки друг съд извън Китай. Когато има въпроси относно патентните права на ЕС, съдилищата на ЕС трябва да решават. От своя страна китайските производители поискаха тези съдебни забрани, за да оказват натиск върху притежателите на патентни права да им предоставят по-евтин достъп до европейска технология.
Чрез тези съдебни забрани Китай едностранно налага правила в полза на собствените си предприятия, в ущърб на многостранната система на СТО за защита на правата върху интелектуалната собственост. С искането за група на СТО в този случай ЕС се стреми да гарантира, че неговата високотехнологична индустрия може ефективно да упражнява патентните си права, за да защити инвестициите в иновации.
Очаква се органът за уреждане на спорове на СТО (DSB) ще обсъди искането на ЕС на следващото си заседание на 20 декември 2022 г. Китай може да се противопостави на създаването на група веднъж. Ако го направи, ЕС ще поднови искането си и групата ще бъде създадена на заседанието на ДСБ на 30 януари 2023 г. Съдебното производство може да продължи до година и половина.