Европейските корабни и логистични фирми са под натиск в началото на сезона на отчетите за третото тримесечие, тъй като анализаторите намаляват прогнозите си за печалба, повлияни от намаляващите цени за превоз на товари и по-слабото търсене, отбелязва Ройтерс.
Цените на океанските контейнерни превози се сринаха до най-ниското си ниво от януари 2024 г. насам, засегнати от свръхпредлагането в индустрията и по-слабото търсене след новите американски тарифи, което заплашва печалбите на превозвачите.
Датската корабна компания Maersk се разглежда като относително защитена от нарастващите предизвикателства, сочат анализатори, отчасти защото има дългосрочни договори с клиенти, които са обвързани с по-високи цени.
Въпреки че обемите на контейнерите са се увеличили с 4% през периода януари-август, увеличението се дължи до голяма степен на предварителното зареждане по време на паузата в американските тарифи и по този начин предлага само временна подкрепа за цените, отбелязват анализатори от Bernstein в изследователска бележка.
Търсенето остана слабо през третото тримесечие, въпреки че това обикновено е пиковият сезон за превозвачите. Тъй като предлагането продължава да нараства, се очаква лихвите да останат слаби.
Анализаторите от Bank of America заявяват, че очакват логистичните компании „да представят предпазлива перспектива“.
Анализаторите очакват компаниите или да преразгледат прогнозите си, или да отчетат по-слаби резултати за третото тримесечие, под натиск от доходността от по-малко активни морски и въздушни превози.
По-позитивно е, че някои анализатори очакват Maersk да отчете силни резултати за третото тримесечие и да повиши прогнозата си за цялата година, позовавайки се на благоприятна тенденция в товарните тарифи до средата на август, която вероятно е увеличила както приходите, така и обемите.
„За Maersk се оказва положително, че по-голямата част от контейнерните тарифи, които клиентите плащат, са обвързани със срочни договори (до 72% тази година)“, казва Рико Луман, старши икономист по транспорт, логистика и автомобилостроене в ING Research, цитиран от Ройтерс. Тези договори обикновено са за срок до една година или повече, което позволява на Maersk да продължи да се възползва от преди това повишените тарифи, добави той.
По думите на Луман океанският сегмент на Maersk в крайна сметка ще се сблъска с натиск, тъй като договорите изтичат, въпреки че спадът ще бъде по-постепенен в сравнение с други контейнерни лайнери.