В първата по рода си проверка Комисията за защита на потребителите (КЗП) е извършила проверка на абсолютно всички небанкови финансови институции в България и техните договори. Предприети са и проверки за откриване на нелоялни търговски практики сред 20 дружества за бързи кредити, установили широк спектър от неравноправни клаузи в договорите и общите условия на фирмите.
Основни установени неравноправни клаузи включват:
- Такси и комисионни – клаузи, задължаващи потребителите да плащат допълнителни такси за приоритетно разглеждане на искания, администриране, оценка на риска и други, без ясна обосновка и прозрачност.
- Просрочени задължения – клаузи, предвиждащи високи неустойки или такси за закъснели плащания, често надхвърлящи законовите лимити.
- Предсрочна изискуемост – условия, позволяващи на кредитора да поиска предсрочно погасяване на целия заем при дребни неизпълнения от страна на потребителя, включително несъществени забавяния.
- Обезпечения и записи на заповед – клаузи, изискващи предоставяне на запис на заповед, който остава в сила дори след пълно изплащане на кредита, или други обезпечителни механизми, които надхвърлят необходимото.
- Лихвени условия и валутен риск – условия, които позволяват промени в лихвените проценти и валутните стойности по кредити без предварително уведомяване на потребителите.
КЗП е дала 14-дневен срок на компаниите, предоставящи бързи кредити, да преразгледат и коригират договорите и общите условия, за да премахнат всички неравноправни клаузи, които нарушават правата на потребителите. Компаниите трябва да предоставят коригирани версии на договорите или да декларират писмено, че договорите им не съдържат неравноправни клаузи.
Комисията подчертава в съобщението си, че компаниите, които не изпълнят препоръките на КЗП в посочения срок, ще бъдат обект на колективни искове, придружен от сериозни санкции, достигащи до 70 000 лв. за всяко отделно нарушение по всеки конкретен договор.