Инструменти за изкуствен интелект използват поне веднъж седмично 91% от компаниите, участвали в годишното проучване на „Телерик Академия“ за степента на навлизане на изкуствения интелект сред бизнеса, съобщава БТА.
Почти 70 процента от участниците в изследването подчертават нуждата да разбират как ефективно да прилагат големи езикови модели (LLMs). Макар тези технологии да са най-разпространени сред по-високите позиции и в малки компании, се наблюдава значителен ръст и при служителите на начални и средни позиции, както и в по-големите организации. Най-ниска ангажираност с изкуствения интелект се отчита сред по-възрастните професионалисти и тези с най-дълъг опит.
Проучването сочи още, че 88% от професионалистите разпознават LLMs като основни инструменти за повишаване на ефективността и креативността им, като най-честите техни ползватели отчитат, че спестяват средно по 4,2 часа на седмица. Сред силните страни на LLMs са признати генерирането на текстове, езиковите преводи и анализите на данни.
91 на сто от фирмите посочват, че все още се налага да адаптират предложените от изкуствения интелект решения, преди да ги приложат.
Резултатите от проучването сочат, че половината от участниците вече са посещавали обучение за употребата на изкуствения интелект в различни области. 24 на сто от специалистите активно търсят курсове в тази посока. Обученията в гъвкав формат продължават да доминират – 65 процента от участниците посочват, че предпочитат онлайн курсовe, които могат да следват със собствено темпо.
Става ясно, че на ниво компания интеграцията на изкуствения интелект все още изостава спрямо индивидуалната употреба. Само 42 на сто от вземащите решения споделят, че организациите им прилагат LLMs в по-мащабни проекти. Когато става въпрос за инвестиции, 23 на сто от анкетираните посочват високо или много високо ниво на инвестиции в изкуствен интелект, докато един от всеки трима споделя, че вложенията в компанията му са ниски или напълно липсват. Като основни предизвикателства са посочени липсата на достатъчно време за имплементация и тестване (43 на сто) и качеството на данните (40 на сто), сочи проучването.
Данните от изследването показват, че 13 на сто от анкетираните разчитат основно или изцяло на външни обучителни организации. Компаниите все по-често поемат инициативата – 40 на сто вече използват изкуствения интелект за създаване на вътрешно обучително съдържание, а подкрепата за формални обучения устойчиво нараства.