Ръстът в продажбите на хибридни автомобили, след като навлизането на електрически превозни средства започна да се забавя, се очаква да осигури неочакван тласък на търсенето на метали от платиновата група (PGM) през следващите години, подобно на удължения живот, който сега се предвижда за въглищата, отбелязва Ройтерс.
PGM – основно платина и паладий – са изправени пред дългосрочен структурен спад в търсенето, тъй като основната им употреба е била да почистват ауспусите на автомобилите, процес, който не е необходим в чистите електромобили.
Преди няколко години перспективите за PGM и производители като Anglo Platinum, Impala Platinum и Sibanye Stillwater изглеждаха мрачни, тъй като продажбите на EV се повишиха, а спадът в търсенето се очакваше да бъде рязък. Но намаляването на ръста на продажбите на електромобили и нарастването на търсенето на хибридни автомобили, които се нуждаят от катализаторни преобразуватели за ограничаване на замърсяването, дадоха нов живот на PGM.
„Все още са изправени пред пряк спад на търсенето, но няма незабавен срив, както можеше да бъде прогнозата в някои (предишни) сценарии“, посочва Маркъс Гарви, ръководител на стоковата стратегия в Macquarie Bank в Сингапур, цитиран от Ройтерс.
Увеличението на продажбите на чисти електромобили в световен мащаб през първата половина на 2024 г. се забави до 11% на годишна база, докато продажбите на plug-in хибриди (PHEV) скочиха с 44%, според консултантската компания Rho Motion. За електромобилите тези цифрите са голям спад в сравнение с преди две години, когато продажбите им скочиха със 77%. Популярните PHEV включват Song на BYD и BMW Серия 3.
Според Гарви ситуацията с PGM има някои паралели с въглищата, които постепенно се премахват, тъй като правителствата намаляват въглеродните емисии, но все още ще са необходими години наред, докато не се разгърне повече възобновяема енергия.
Слабите цени на PGM в момента ограничават инвестициите в производството и ако мините решат да спрат дейността си поради ниска рентабилност, цените могат да станат нестабилни.
Възходът на хибридите може да продължи до 2030 г. или повече, удължавайки периода, в който са необходими PGM, смятат анализатори. „Преминаването към хибридизация може да бъде доста значимо за дългосрочната устойчивост на PGM индустрията“, казва Уилма Суортс, директор PGMs в консултантската компания Metals Focus.
Слабостта в продажбите на електромобили означава, че комбинираните продажби на бензинови и хибридни автомобили, които се очакваше да останат непроменени през миналата година, са нараснали с 9%, според производителя на катализатори и специалиста по PGM Джонсън Матей. „Само това добави 600 000 унции към нашите прогнози за търсенето на PGM в автомобилите“, се посочва в доклад, добавяйки, че общото търсене на PGM в автомобилите е нараснало с 8% миналата година до 13,1 милиона унции, второто най-високо общо търсене досега.
Най-голямата област на растеж е при PHEV в Китай, където продажбите са се увеличили със 70% през първата половина на годината.
Консултантската компания Alix Partners удвои прогнозата си за глобалния дял на PHEV до 12% до 2030 г. от 5% преди две години. Проучване на Alix тази година показа, че на двата най-големи автомобилни пазара в света, Съединените щати и Китай, повече от 80% от потребителите, които е вероятно да купят EV, се насочват към PHEV, а не към чисто EV.
Това може да увеличи търсенето на PGM, тъй като около 10-15% повече платинени метали са необходими в PHEV, отколкото в бензиновите автомобили, тъй като замърсяването на двигателя е по-високо при стартиране на студен двигател, каза Суортс. Бензиновите двигатели в хибридите, особено PHEV, се използват рядко и затова често стартират на студено.
Анализаторите прогнозират, че се очаква тенденцията към хибриди да се запази, докато електромобилите не започнат да се конкурират по цена с бензиновите автомобили в световен мащаб, а батериите да предлагат по-дълъг пробег и бъдат пуснати повече станции за зареждане.
Много производители на автомобили са доволни от пренасочването на ресурси към хибриди, които имат по-висок марж от електромобилите. Миналата седмица беше съобщено, че най-големият автомобилен производител в света Toyota е намалил плановете си за производство на електромобили за 2026 г. с една трета, докато шведската Volvo Cars тези дни обяви, че се отказва от целта си да премине изцяло на електричество до 2030 г. Ford, Toyota и Stellantis също усъвършенстваха своите хибридни планове през последните месеци.
Новите разпоредби за автомобилните емисии в САЩ също подобряват перспективите за хибридите, като позволяват на производителите на автомобили да спазват мандата за EV, като произвеждат повече газово-електрически хибриди. САЩ и Канада отбелязаха най-голям ръст в продажбите на конвенционални хибриди, с 33% през първата половина на 2024 г.
Всеки допълнителен милион автомобили, които се нуждаят от катализатори, ще добави около 150 000 унции PGM търсене, изтъква Суортс.
В Китай, където електромобилите вече са сходни по цена с бензиновите автомобили, много потребители избират plug-in хибриди с удължен пробег. В такива превозни средства бензиновият двигател се използва единствено за зареждане на батерията, осигурявайки изминаване на по-дълги разстояния.
Очаква се преминаването към хибриди да ограничи търсенето на ключови материали за батерии като кобалт и никел, тъй като хибридните батерии са по-малки от тези в електромобилите.
Претегленият среден размер на батерията за PHEVs за първата половина на тази година е 23,3 киловатчаса (kWh), срещу 64,5 kWh за EVs с чиста батерия (BEVs), според консултантската компания CRU.