fbpx

Инфлацията и липсата на кадри основни проблеми за МСП у нас през 2022-ра

През миналата 2022 година най-силно негативно влияние върху малките и средни предприятия у нас е оказала високата инфлация – близо 83%  от МСП отбелязват като проблем скока в цените, а на второ място по негативно въздействие анкетираните са поставили политическата обстановка в страната – тя се е отразила неблагоприятно на 63,5 % от фирмите. На трето място по негативно влияние са класирани проблемите във веригите за доставки (57,6% от фирмите).

Това става ясно от анкета на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия сред повече от 500 МСП.

Структура на МСП в страната

Най-сериозните проблеми, пред които са изправени предприятията по оценката на собствениците им, са липсата на квалифицирана работна ръка, високите цени на енергоносителите и високите цени на материалите и суровините.

Липсата на квалифицирани служители е посочена като основен проблем за развитието на МСП  от близо 55 % от предприемачите. Този проблем е с потенциал за засилване, предвид нарастващото търсене на квалифициран персонал от всички икономически сфери, както и поради нарастващите и появяващите се нови изисквания и умения към тях.

Прогнозите сочат, че се очаква проблемите на пазара на труда да продължат през 2023 г., тъй като възстановяващите се сектори, които бяха засегнати по време на пандемията от COVID-19, и структурните проблеми на пазара на труда ще допринесат за недостига на работници. Очаква се това да подкрепи растежа на заплатите и да увеличи инфлационния натиск за компаниите.

Влияние на войната в Украйна

Веригите на доставки все още имат своите затруднения, които са причинени от не напълно възстановените производства в Китай, войната в Украйна, инфлационния натиск, енергийните и ресурсните проблеми на икономиките. По-голямата част, или 57.6 %, от фирмите продължават да изпитват негативните ефекти от нарушените вериги на доставки, сочат данните от анкетата.

Само около 3 % от фирмите заявяват, че тези проблеми имат положителен ефект върху бизнеса им, което показва в някаква степен, че те са успели да се възползват от нарушените вериги и да станат част от новите такива. Търсенето на възможности за включване във веригите на доставки, там където има свободни ниши или в нови вериги, е стратегическа възможност за развитие на МСП.

Глобалната тенденция все повече компании да прилагат диверсификация на доставчици и партньори е източник за нови перспективи пред МСП за реализация на чужди пазари

Влияние на проблемите с веригите за доставка

Националното проучване показва още, че оценките на собствениците на малките и средните предприятия за развитието на бизнеса им по отношение на предлаганото портфолио от продукти и услуги, извършените продажби и позицията им на пазара в страната се запазват непроменени в сравнение с предишната година. По отношение на позицията на МСП на чуждестранните пазари 58,6% от анкетираните посочват, че пазарният им дял остава без промяна. Въпреки това само на 25,7 %  от МСП са регистрирали нарастване на печалбата през годината.

Изследването сочи, че процентът на МСП, които са въвели някаква иновация е над 70, което значително надвишава очакванията и е основание за оптимизъм за развитието им. Най-висок е делът на осъществените продуктови иновации (40,6 %). Това е тясно свързано и с посоченото от анкетираните високо качество на продуктите и услугите като най-голямо конкурентно предимство на предприятията им.

Промяна на печалбата на МСП през 2022 г.

Нужда от финансиране предприятията имат най-вече в областта на технологичната модернизация и експортната дейност.

Въпреки динамичната обстановка 61,6% от малките и средните предприятия считат, че бизнесът им върви в положителна посока и запазват оптимистичните си нагласи за благоприятното му развитие през тази година.

От Агенцията изтъкват още, че България е класирана на 61-во място сред 190 икономики в класацията на Световната банка за лесно правене на бизнес, като е налице известно изоставане спрямо останалите страни в Европейския съюз. Индексът за лесно правене на бизнес в България е средно 49,92 от 2008 г. до 2019 г. Той достига най-високата си стойност през 2019 г. и рекордно ниско ниво от 36 през 2014 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"