Доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ) анализира ролята на иновациите за ограничаване на зависимостта от критични минерали и диверсифициране на предлагането на батерии.
Между 2010 и 2024 г. търсенето на батерии е нараснало над 40 пъти, а цените са спаднали с повече от 90%, превръщайки глобалния пазар в индустрия за над 130 млрд. долара, което е повече от нетния внос на петрол от Германия, Франция и Италия взети заедно. Основен двигател на това развитие са електрическите превозни средства, които вече формират около 75% от търсенето, следвани от системите за съхранение на енергия (15%).
От МАЕ посочват, че пазарът е доминиран от два типа литиево-йонни технологии – литиево-железен фосфат (LFP) и литиево-никел-кобалт-манганов оксид (NMC). И двете са с концентрирани вериги за доставки, което поражда рискове за сигурността, но постоянните иновации в химията, дизайна и производствените процеси продължават да намаляват разходите и да увеличават ефективността.
LFP е най-бързо развиващият се сегмент, който вече доминира в разгръщането на системите за съхранение на енергия поради по-ниската си цена и по-дългия си жизнен цикъл
Сред нововъзникващите технологии внимание привличат натриево-йонните батерии, които заменят лития с по-достъпен натрий.
Благодарение на навременните инвестиции и съществуващата технологична зрялост, натриево-йонните батерии бързо се насочиха към комерсиализация. В Китай електромобилите с натриево-йонни батерии навлязоха на пазара в края на 2023 г., а големите стационарни натриево-йонни акумулаторни батерии бяха свързани към електрическата мрежа през 2024 г. Натриево-йонните батерии обаче могат да се конкурират с LFP батериите по цена само в контекста на високи цени на лития или значителни подобрения в енергийната плътност.
Китай вече води в тяхното внедряване и до 2030 г. вероятно ще държи 95% от глобалния производствен капацитет. Макар че тези батерии могат да подпомогнат технологичната диверсификация, те едва ли ще осигурят реална конкурентна алтернатива извън Китай.
Друг обещаващ сегмент са твърдотелните батерии, които предлагат по-висока енергийна плътност и безопасност, но все още са в етап на прототипи. Производители като BYD, Toyota и Samsung планират комерсиализация между 2027 и 2030 г., първоначално насочена към премиум пазари. Литиево-серните, редокс-флоу и метал-въздушните батерии също се разработват, но засега са ограничени до нишови приложения.
Въпреки появата на нови решения, литиево-йонните батерии остават с огромно предимство. Над 95% от глобалния производствен капацитет е насочен към тях, а цените им са спаднали с 30% само между 2020 и 2024 г. Енергийната плътност се е увеличила с над 50%, а възможностите за бързо зареждане надминаха всички предишни рекорди. В началото на 2025 г. BYD и CATL пуснаха батерии, които позволяват добавянето на 400-500 километра допълнителен пробег само за пет минути – времева рамка, сравнима с презареждането на конвенционални автомобили.
МАЕ прогнозира, че новите технологии ще заемат малък, но растящ дял до 2030 г., тъй като общото търсене на батерии ще се утрои. Ключът към успеха ще бъде комбинирането на технологични пробиви с ефективно производство, силни вериги за доставки и добре обучена работна сила. Въпреки предизвикателствата, иновациите ще останат в основата на глобалния енергиен преход, като осигурят по-устойчиво, достъпно и диверсифицирано бъдеще за индустрията на батериите.









