Общините ще получат 4 684 080 лева за дейности по национални програми за развитие на образованието през 2021 г., реши правителството на днешното си заседание.
От тях 2 565 091 лева се отпускат по Национална програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. Средства ще отидат в 35 профилирани гимназии и средни училища, в които се провежда профилирано обучение по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда или биология и здравно образование. Предвижда се ремонт на учебни кабинети и класни стаи. Допълнително ще се осигури обзавеждане и оборудване.
В други 78 училища ще се изградят стаи за дейности по интереси. Планира се закупуване на материали, консумативи и игри за децата и учениците.
Отделно 85 училища ще получат 437 702 лева за закупуване на книги за библиотеките и създаване на кът за четене.
За Национална програма „Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование“ се отделят 853 587 лева. 138 училища ще получат средства за изграждане или доизграждане на безжични интернет мрежи и създаване на нови Wi-Fi зони.
754 097 лв. се разпределят по програмата „Професионално образование и обучение“. 14 общински професионални гимназии и средни училища ще получат средства за осигуряване на съвременна материална база. Оборудването ще бъде съгласувано с бизнеса. Учениците ще имат възможност да работят с нова техника и да придобиват професионални компетенции в реални трудови условия.
Кабинетът одобри 19 440 лева по Национална програма „Мотивирани учители“. Средствата са за учители-наставници в 55 училища, които осигуряват индивидуална подкрепа на 81 новоназначени учители.
Правителството одобри също така допълнителни разходи от 32 514 932 лв. за спешни ремонти и оборудване на училища.
24 114 932 лв. от тях са за подобряване на материалната база в 117 държавни и общински училища. 8 400 000 лева са за закупуване на 10 000 преносими компютри, основно за училища, в които се обучават ученици от уязвими групи.
Голяма част от дейностите, които се финансират, са за ремонти на покриви, други са за енергоспестяващи мерки и вътрешни ремонти на сградите. Належащи са и заявките за създаване на добри санитарно-хигиенни условия.
Целта на инвестициите в материалната база на образователните институции с малък брой ученици е да намалят дисбаланса между малките и големи училища. Те са предпоставка за запазване на училищната мрежа в малките населени места и общини.
Въпреки положените усилия и закупените до момента устройства при едновременното преминаване на всички училища в обучение от разстояние, разпределената техника се оказва недостатъчна за покриване на нуждите на всички ученици. Затова се отпускат средствата и за закупуване на преносими компютри.
Министерството на образованието и науката ще извършва мониторинг и контрол на процеса на изпълнение и приключване на ремонтните дейности.