Новата информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) ще заработи на 16 декември. Това е съобщил изпълнителният директор на агенцията инж. Милен Димиев, който представи основните ѝ функционалности на презентация пред нотариуси, частни и държавни съдебни изпълнители, съдии по вписванията, експерти от Дирекцията за национален строителен контрол, Агенция „Пътна инфраструктура“, Националното сдружение на общините в Република България и др.
В тази връзка регионалното министерство напомня, че заради миграцията на данни от старата в новата система от 11 до 15 декември 2024 г. информационните системи и порталът за електронни услуги КАИС няма да бъдат достъпни, а Агенцията по геодезия, картография и кадастър няма да изпълнява услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри.
Новият портал е разработен по съвместен проект „Развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни“ съвместно с „Информационно обслужване“ АД.
С новата система ще се подобри както бързината, така и достъпността до административните услуги, предвижда се разпределението на заявленията да става на случаен принцип във всички териториални звена на Агенцията, изтъкват от „Информационно обслужване“. В нея са интегрирани всички налични системи за кадастрални и специализирани данни в АГКК в единна среда за управление на потребителите, работни процеси, сигурност и бази данни. Тя е разработена с изцяло нови потребителски интерфейси и е интегрирана с всички системи на електронното управление: е-автентикация, е-връчване, е-плащане, RegiX. Има и връзка с имотния, търговски регистър, ГРАО, БНБ, „Български пощи“, както и фирми за комунални плащания на услуги. Входът в системата ще става с квалифициран електронен подпис с ПИК на НАП или ПИК на НОИ.
Подаването на заявление вече става без избиране на конкретна служба, защото автоматично информационната система ще го разпредели на служителите. Достъпът до системата е безплатен и не изисква вход, когато става дума за преглед, но когато трябва да се подаде заявление, да се провери собственост, в зависимост от правата, тогава се изисква автентификация посредством квалифициран електронен подпис. Всяко действие в системата на служител или клиент се записва в специални журнали. Сред новостите са добавените исторически данни за имота – поземлен, сграда или самостоятелен обект, така че да може да се види кадастралната карта към минал момент. Скиците имат код за достъп и код за проверка и номер, по който може да се провери дали са издадени от Агенцията и дали са още актуални.
Заявленията за електронни услуги към кадастралната карта през годините се увеличават непрекъснато. През 2015 г. те са били 400 000, а за м.г. са нараснали на 800 000. Справките по кадастрална карта съответно са нараснали от близо 200 000 до 3,5 млн. към 2023 година, а при услугите нарастването е двойно.
98% от територията на страната към момента е обхваната от кадастрална карта. Включени са над 20 милиона недвижими имота – 13 782 157 поземлени имоти, 3 210 522 сгради и 3 071 439 самостоятелни обекта.