fbpx

Как електрическите превозни средства ускоряват края на ерата на петрола

На конференцията за климата COP28 в Дубай се наблюдава голямо „извиване на ръце“ относно бавния темп на намаляване на потреблението на изкопаеми горива за борба с изменението на климата. Но една положителна страна, която делегатите могат да посочат, е нарастващият парк от електрически превозни средства в световен мащаб, който вече прави изненадващо голям пробив в търсенето, отбелязва репортаж на Ройтерс.

Нарастващите продажби на електрически превозни средства през последните години карат синоптиците да ускорят прогнозите си за това кога глобалното потребление на петрол ще достигне своя връх, тъй като публичните субсидии и подобрената технология помагат на потребителите да преодолеят понякога впечатляващите цени на автомобили, захранвани с батерии, според експерти от индустрията.

Базираната в Париж Международна енергийна агенция (МАЕ) очаква световното потребление на петрол да достигне своя зенит в края на това десетилетие при 103 милиона барела на ден.

„Промяната в играта беше политическата подкрепа за преминаването към електрификация, което доста значително намали търсенето на петрол от транспортния сектор, който беше основният двигател на растежа на глобалното търсене на петрол“, коментира пред Ройтерс Апостолос Петропулос, енергиен експерт в МАЕ.

Петролният гигант BP повиши своите прогнози за глобалното пиково търсене на петрол, докато правителствата както на Съединените щати, така и на Китай – двата най-големи потребители на петрол в света – намалиха прогнозите си за вътрешно потребление.

Транспортът е отговорен за около 60% от световното търсене на петрол, като само Съединените щати представляват около 10%, според МАЕ. Този дял трябва да спадне, тъй като агенцията очаква електромобилите да изтрият около 5 милиона барела на ден от световното търсене на петрол до 2030 г.

Глобалните продажби на електромобили сега са около 13% от всички продажби на превозни средства и вероятно ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието, според МАЕ. Това е благодарение на комбинация от все по-строги стандарти за ефективност и субсидии, въведени от различни правителства по света след Парижкото споразумение от 2015 г. за задържане на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните температури.

Последните мерки за субсидиране в САЩ включват данъчния кредит от $7500 на Закона за намаляване на инфлацията за закупуване на нов EV, приет миналата година и предназначен да помогне за компенсиране на високите цени. Въпреки че тези цифри са големи, МАЕ отбелязва, че продажбите на електромобили ще трябва да бъдат още по-високи – от порядъка на 70% от пазара до 2030 г. – за да се спази целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето.

Не е сигурно обаче дали продажбите могат да достигнат тези висоти.

Производителите на електромобили, включително General Motors, Ford и Stellantis през последните седмици забавиха или отказаха планове за ускоряване на производството на фона на нарастващите разходи за труд и признаци, че по-високите лихвени проценти забавят растежа в Съединените щати . В по-дългосрочен план обаче намаляващите разходи за батерии за електромобили карат някои изследователи да се чувстват оптимисти.

Скоростта на бъдещото приемане на EV ще зависи силно от цените на електрическите превозни средства и наличието на станции за зареждане, смятат експерти от индустрията. Китай има предимство и в двата случая.

Средното електрическо превозно средство в Китай е струвало 31 165 евро в средата на 2023 г., според британската изследователска фирма JATO Dynamics. Най-евтиният електромобил в Китай е с 8% по-евтин от най-евтиния еквивалентен автомобил, задвижван с бензин, установи JATO. Това е благодарение на огромните държавни субсидии и наличността на редкоземни елементи, които са от решаващо значение за производството на електромобили.

Електрическите автомобили държат около една четвърт от пазара в Китай и се очаква страната да води глобалния растеж.

За разлика от това в Съединените щати средната цена за EV е повече от $53 000, според автомобилната изследователска компания Kelley Blue Book, което с около $5000 повече от бензинова кола.

Съединените щати изостават доста и зад Китай по общ брой обществени станции за зареждане. Бяла книга, финансирана от индустрията, публикувана през октомври от Института за електрификация, отбелязва, че Съединените щати имат около 52 000 обществени станции за зареждане, Европа около 400 000 и Китай около 1,2 милиона.

Въпреки това се очаква електромобилите да нараснат до 50% от новите регистрации на автомобили в САЩ до 2030 г., според МАЕ, тъй като шофьорите са привлечени от подобряващата се технология, падащите цени и перспективата за избягване на нестабилните цени на бензиностанциите.

Промяната в политическата страна може да забави прехода“, казва Петропулос от МАЕ, имайки предвид опасенията сред някои производители на електромобили, че изборите в САЩ догодина могат да доведат до нови политики. „Но в крайна сметка преходът се случва сега“, изтъква експертът.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"