Докато пазарът на стоки втора употреба процъфтява, големите марки предлагат нови услуги, за да уловят тази клиентела, като същевременно подчертават структурните недостатъци на този тип покупки, изтъква Вейлиан Жу в репортаж за alternatives-economiques.fr…
„Коя пералня ще ми препоръчате?“ „Никоя!“. През ноември Френската агенция за екологичен преход (Ademe) пусна серия от рекламни клипове, които извеждат на преден план фигурата на „непродавача“ – консултант в магазина, който насърчава клиентите си да не купуват нови артикули. В замяна на това той им предлага алтернативни решения: вземане под наем, купуване на ремонтирани или втора упротреба продукти.
Този сектор бележи силен растеж. Пазарът във Франция вече се оценява на 7 милиарда евро. Това не е изненадващо, като се има предвид, че 73% от французите са закупили продукт втора употреба през 2022 г., което е с 9 процентни пункта повече от предходната година. Ръстът е стремителен: през 2009 г. само 25% от потребителите са се пробвали. Мода, домакински уреди, телефония, мебели, играчки… всички сектори са засегнати от тази мания.
За да не изпуснат влака на „втората ръка“, традиционните дистрибутори започнаха да предлагат на клиентите си употребявани продукти както в магазините, така и на онлайн платформите си. Сайтът Carrefour Occasion стартира през 2020 г. JouéClub, наскоро създаде кътове „Troc O’Joué“ в магазините си, където се продават играчки втора употреба. От 2022 г. Boulanger предлага ремонтирани продукти в цялата си гама от електроуреди. Castorama в партньорство със стартъпа Izidore.com, започна да подпомага своите клиенти да оценят и препродадат старите си продукти. През септември Zara пусна своя собствена платформа (Pre-Owned) за употребявани и прекроени артикули.
Масовото навлизане на големите марки в този сектор предполага, че втората употреба е тенденция в потреблението, която ще се наложи в дългосрочен план. Практиката на купуване на стоки „втора ръка“ има дългогодишна история във Франция (битпазарите не съществуват от вчера), но настоящият бум е безспорно свързан с ръста на онлайн търговията. 67% от покупките втора употреба във Франция са направени на онлайн платформи, особено от двата гиганта в сектора, Vinted и Leboncoin. Санитарните ограничения, свързани с Ковид-19, насърчиха този начин на потребление на фона на инфлацията и стремежа да се правят икономии, които остават основните мотиви на французите. И накрая, осъзнаването на екологичните проблеми също тласка потребителите да се обърнат към тези продукти.
Големите марки в преследване на пазара
Дълго време електрическите домакински уреди, компютрите и телефоните бяха считани за слабото звено на пазара за втора употреба поради високите технически характеристики на продуктите и липсата на гаранция. Но сега и към този сектор има нарастващ интерес. „От три-четири години усещаме истинско потребителско търсене, в началото за телефони, а сега и за домакински електроуреди и конзоли за видеоигри“, обяснява Мартин Аунос, директор отдела „Втори живот“ във Fnac Darty. Компанията твърди, че е отбелязала ръст от 30 до 50% в продажбите на продукти втора употреба през последните години.
От 2020 г. законът за борба с разхищенията за една кръгова икономика изисква двугодишна гаранция за всички употребявани продукти. Поради това дистрибуторите специализирани в търговията с този вид стоки трябваше да се адаптират: разработване на механизъм за контрол и преопаковане на продукта, отваряне на специални пространства в магазините за съветване на клиентите или дори създаване на сервизни услуги като „Darty Max“, който сега има милион абонати.
За да отговори на това нарастващо търсене, Fnac Darty създаде мрежа от 2500 сервизни работници. Те оценяват както продуктите, които се връщат в рамките на гаранционното обслужване, така и тези, които могат да бъдат изкупени обратно от клиентите, независимо дали стоката е произведена или не от фирмата, която се обслужва от сервиза. „Всички тези продукти пристигат при нас в различно състояние“, обяснява Мартин Аунос. „Някои са в много добро състояние и с малко труд могат да бъдат обновени. Други трябва да отидат в сервиза. Трети не подлежат нито на обновяване, нито на ремонт на конкурентна цена и се пренасочват към структурите на социалната и солидарната икономика, които извършват разглобяването и рециклирането“, обяснява той.
Допълнителен лост на растежа
За момента продуктите втора употреба все още заемат малка част от дейността на големите марки. Ikea например твърди, че „оборотът, генериран от различните дейности, свързани с втората употреба, представлява малко повече от 1% от целия оборот на магазина“. Като цяло продажбите на мебели втора употреба се увеличават непрекъснато и възлизат на 1,3 милиарда евро, което е около 10% от пазара на нови мебели. За Fnac Darty като цяло, като се включи цялата гама продавани продукти (книги, продукти за свободното време, телефони, домакински електроуреди) и с продажбите на сайта на Fnac, едва 1,5 милиона продукта „втора ръка“ се продават годишно. „Това е нищожно малко в сравнение с останалата част от дейността на компанията“, признава Мартин Аунос.
„Това е незначителен бизнес в сравнение с пускането на нови продукти на пазара“, потвърждава Кристоф Марке, координатор на направлението за повторна употреба и ремонт във Френската агенция за екологичен преход. „Продажбите втора ръка не отнемат от продажбите на нови стоки, поради което фирмите си позволяват да развиват този сектор“, уточнява той.
Тази констатация е предмет на проучване, проведено през 2022 г. от агенцията за разширяването на пазара на втората употреба и мястото му като заместител или допълнение към пазара на нови стоки. В изследваните продуктови категории покупката на „изключително или предимно нови продукти“ все още остава доминираща с изключение на тези, свързани със свободното време (книги, видеоигри). Проучването също така разкрива, че само 20% от запитаните купуват понякога употребявани артикули и че 7,6% са възприели една по-голяма пестеливост в отреблението си.
Освен това пазарът втора ръка представлява интерес за компаниите и от други гледни точки. Доклад, поръчан от професионалните организации в модата и облеклото, подчертава, че това е преди всичко лост за допълнителен растеж. Предназначен да задържи старите и да спечели нови клиенти, като същевременно демонстрира привързаност към екологичните ценности, той също така им дава възможност да се конкурират с платформи като Amazon. Този подход не се отрича от Мартин Аунос: „Често имаме „смесени“ клиенти, които ще купят нов телефон, но пералня втора употреба, например, защото искат да имат най-новата технология при телефоните. Ние също така изграждаме лоялност сред нашите клиенти, особено тези, които ни избират от дълго време и които с втората ръка увеличават още повече покупките си при нас“.
Устойчиво свръхпотрбление?
Новият интерес на големите марки към втората употреба се обяснява до голяма степен с това, че те познават добре поведението на потребителите. Сред потребителите има ефект на реакция, твърди Кристоф Марке от Ademe. Човек може да напълни гардероба си с пет чифта дънки втора употреба на цената на един чифт нови. Тези покупки могат да доведат до свръхпотребление с по-честата подмяна на артикулите, като същевременно носят морално удовлетворение.
Това явление е особено видимо в сектора на модата, чийто пазар втора употреба във Франция се увеличи от 1 милиард евро през 2019 г. на 6 милиарда три години по-късно. Този бурен ръст може да се обясни с евалюцията в потреблението. „Средното използване на дрехите е намаляло с 36% за петнадесет години в световен мащаб“, се анализира в проучване, поръчано от професионални организации в сектора. Ако следваме тази тенденция, пазарът на употребявани стоки трябва дори да надмине пазара на бързата мода в Съединените щати през 2028 г., се посочва в доклада.
Тези парадокси на пазара на употребявани стоки се отбелязват в едно проучване на Френската агенция за екологичен преход, което показва, че наред с екологичните причини за закупуването на тези продукти, „икономическите, дори потребителските, мотивации са с не по-малко значение“. 86% от анкетираните смятат, че този избор им позволява да купуват повече неща за по-малко пари.
Прилики в поведението между покупките на нови и втора употреба стоки се наблюдават и при „по-голямата част от потребителите (повече от 60%), които нямат конкретен план за покупка както в онлайн платформите, така и във физическите магазини“. „В модел, който винаги е ориентиран към потреблението, пазарът на употребявани стоки перфектно илюстрира „напрежението между икономията, екологията и удоволствието от потреблението“, заключава агенцията.