Поради липса на конкуренция, компаниите начисляват в цените си по-големи суми, отколкото е увеличаването на разходите с цел да си осигурят по-голяма печалба. Отрасълът на хранително-вкусовата промишленост е този, който печели най-много, изтъква Жюстен Делепин в коментар за alternatives-economiques.fr…
Не само цените се увеличават, а също ипечалбите, а двете не са несвързани помежду си. Макар че нивото на инфлация спадна леко, доходността на френските компании скочи през второто тримесечие на тази година. Маржът на печалбата на нефинансовите дружества нарастна с 1,5 пункта, достигайки 33,2%.
Според Националния сатистически институт на Франция, това се обяснява най-вече със спада на цените на енергията. След скока през 2022 г., цените на енергията и суровините се понижиха през тази година, без обаче да се върнат на нивото си от преди кризата. Но като цяло френските компании не отразяват това намаляване на разходите си в продажната цена, като по този начин механично увеличават своя марж.
В отделните сектори се наблюдават големи различия
Зад средното ниво на печалбата се крият съществени различия. Някои сектори се открояват ясно, като енергетиката и хранително-вкусовата промишленост. Случаят с последната се следи внимателно, тъй като инфлацията се измести от началото на годината към храните.
На ръста на цените на хранителните продукти в момента се дължи почти половината от общата инфлация. След спад през 2021 г., брутната печалба в хранително-вкусовата промишленост се повиши през второто тримесечие на 2023 г. до 48,5%. Това е историческо ниво, тъй като трябва да се върнем до 1994 г., за да открием подобна доходност.
Обяснява ли това увеличение инфлацията? За да се опита да отговори на този въпрос, икономистът Ерик Дор изчисли произхода на увеличението на цените за всеки сектор. Между второто тримесечие на 2022 г. и 2023 г. фабрично-заводските цени в хранително-вкусовата промишленост са се увеличили с 12,2%. Това увеличение се дължи на първо място на увеличението на печалбите (6,7%), на второ място – на междинното потребление, използваните стоки и услуги в процеса на производството от енергията до зърното (4,6%), и в най-малка степен на разходите за заплати (1,1%).
За промишлеността като цяло фабрично-заводските цени са се увеличили за една година с 5,7%, а приносът на увеличението на печалбата за тази инфлация възлиза на 5,3%, или почти изцяло. Тази тенденция обаче не се проявява във всички сектори. Печалбата на фирмите от сферата на услугите, например, е намаляла в сравнение с 2022 г. и все още е по-ниска от средното ниво за 2010-те години.
Силата на пазара
Как можем да обясним, че компаниите от определени сектори могат да си позволят да повишават в по-голяма степен цените от увеличението на разходите им? Причината е в слабата конкуренция, която поражда силата на пазара, според проучване на Аксел Аркие и Малт Ти. По този начин двамата икономисти от френския институт за изследване на международната икономика проучиха въздействието на енергийния шок върху всеки сектор на икономическа дейност за периода между януари 2020 г. и февруари 2023 г. и отражението му върху продажната цена.
„Хранително-вкусовата промишленост е секторът с най-слаба конкуренция и с прогнозен процент на печалбата от 110%“, отбелязват Аксел Аркие и Малт Ти.
Това означава, че компаниите в хранително-вкусовата промишленост са прехвърлили цялото увеличение на разходите, които са имали, и дори са добавили 10%. Въпреки че тази индустрия включва множество малки и средни предприятия, на големите компании се падат 75% от оборота в отрасъла, дял, който е по-висок, отколкото при нашите европейски съседи. Следователно печалбите на хранителните гиганти отчасти обясняват настоящата инфлация.