Данните от онлайн продажбите ще дадат ясен знак за възстановяване или не на вътрешното потребление в Китай, което се мъчи да възвърне нивото си отпреди пандемията, отбелязва latribune.fr.
Поводът е отминалият в Китай Ден на необвързаните (неофициален китайски празник за хора, които не са във връзка), като анализаторите следят за признаци на възстановяване на потреблението след последните мерки на властите за стимулиране на активността.
Стартирали през 2009 г. от китайския гигант за електронна търговия Alibaba, онлайн продажбите за Деня на необвързаните се превърнаха в голямо търговско събитие с отстъпки, привличащи клиенти към основните платформи за онлайн продажби в страната. Името на този период на продажби, който започва от средата на октомври, носи името си от датата (11/11), последователност от 4 „единици“, символи на безбрачие.
Търсенето е все още в състояние на летаргия
През 2023 г., за втора поредна година, нито Alibaba, нито основният му конкурент в страната, JD.com, публикуваха подробни данни за продажбите. Китай е изправен пред слабо вътрешно търсене след пандемията Covid-19, от която втората по големина икономика в света се опитва да се възстанови напълно. Потребителските цени нараснаха с по-бавни темпове на годишна база през октомври, отколкото през предходния месец, по официални данни. Това е още един знак, че търсенето е все още в състояние на летаргия.
През последните седмици властите предприеха поредица от мерки в подкрепа на икономическия растеж, най-значимите от няколко години насам, между които намаляване на основните лихвени проценти и увеличаване на лимита на задлъжнялост за местните власти. Но много анализатори подчертават, че при липсата на по-конкретни мерки за стимулиране на потреблението на домакинствата растежът трудно ще достигне нивата си отпреди пандемията.
Илюзорни данни
Анализаторите от ING груп обаче очакват „добри данни за растеж“ на тазгодишното издание на Деня на необвързаните. Продажби за празника „трябва да донесат повече от 1200 милиарда юана“ (156 милиарда евро), което ще представлява „ръст от 15%“ в сравнение с миналата година.
Тези цифри обаче хвърлят само частична светлина върху реалността. Всъщност „много потребители купуват на едро, за да достигнат прагове за отстъпка, преди да върнат продуктите. Това намалява печалбите и вреди на реномето на фирмите. Вместо да се фокусират единствено върху отстъпките, фирмите трябва да изградят трайни взаимоотношения с клиентите си“, казват анализаторите от ING.