Планира се изграждането на три нови жп тунела през Стара планина, с което според министър Гроздан Караджов ще се промени транспортният облик на Северна България.
Трасетата са Столник–Мездра, Христо Даново–Троян и преминаването през прохода “Хаинбоаз”. Те ще бъдат предложени за изграждане по реда на Закона за концесиите, уточнява Караджов по време на форум „Северна България – рестарт и постижими цели”.
“Определили сме точно тези 3 връзки, защото наклоните по тях са до 2 промила и позволяват на превозвачите да возят с по един локомотив на композиция, което помага за по-висока ефективност за товарните превози. Целта ни е Южна и Северна България да бъдат ефективно приобщени в транспортно отношение. Транспортната карта на България ще стъпи на три основни пътни и жп коридора по посока юг – север”, подчертава Караджов, цитиран от пресцентъра на транспортното ведомство.
Първият коридор е връзката с Гърция през Кулата през София до Видин, като очакванията са тя да поеме увеличения товаропоток от пристанище Солун, което е най-голямото в региона.
Вторият коридор започва от Свиленград, където едновременно влиза жп и автомобилното движение както от Турция, така и от Гърция. Тук ключова роля играят автомагистрала „Марица“ и модернизираната жп линия Пловдив-Свиленград. Целта е в бъдеще да се осигури директен достъп през Стара планина до Велико Търново и оттам до границата с Румъния. Това ще е възможно с изграждането на магистралата Русе-Велико Търново и тунелно преминаване под Стара планина.
Третият коридор е за пътна връзка с четири ленти от Малко Търново до Бургас, оттам до Варна по автомагистрала Черно море и отново с четирилентов път към Силистра.
По думите на транспортния министър с подкрепата на еврокомисаря по транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас България работи съвместно с Гърция и Румъния за финансиране на части от тези коридори и за отваряне на още две точки за мостови съоръжения през река Дунав – при Свищов и Никопол.