Как Казахстан работи за развитието на своя участък от Транскаспийския международен транспортен маршрут (TMTM или Среден коридор), обобщават trend.az и Blacksea-Caspia.
Припомняме, Средният коридор свързва контейнерните железопътни товарни мрежи на Китай и страните от Европейския съюз през страните от Централна Азия, Кавказ, Турция и Източна Европа, като това го прави сериозна алтернатива на Северния коридор, включващ Русия. Многостранна мултимодална транспортна инфраструктура свързва фериботните терминали на Каспийско и Черно море с железопътните системи на Китай, Казахстан, Азербайджан, Грузия, Турция, Украйна и Полша.
Средният коридор допринася за увеличаване на товарния трафик от Китай към Турция, както и към европейските страни и в обратната посока. Маршрутен влак, движещ се по този коридор, доставя стоки от Китай до Европа средно за 20-25 дни и това е едно от основните предимства на този транспортен коридор.
Според официалните данни, за 11 месеца през морските пристанища Актау и Курък по маршрута TMTM са превозени 2,5 милиона тона товари – увеличение от 107% спрямо миналата година. За първи път тази година казахстанският нефт е транспортиран по коридора TMTM.
В същото време, за развитието на маршрута, през октомври 2023 г. железопътните администрации на Казахстан, Азербайджан и Грузия подписаха учредителни документи за създаване на единен оператор на логистични услуги. Наред с това, страните, заедно с Турция, работят за синхронизирано премахване на „тесните“ места по маршрута.
За да се подобрят логистичните услуги, се разглежда въпросът за създаване на „единен прозорец“ за транспортиране чрез TMTM. Пълноценното пускане в експлоатация на цифровия транспортен коридор е планирано за 2024 година.
През октомври 2023 година са подписани споразумения за развитие на TMTM с Китай, които предвиждат увеличаване на експортно-вносните и транзитни превози, помощ от страна на КНР при финансиране на проекти за пристанищна инфраструктура, развитие на мултимодален транспорт по TMTM и други такива.
За да се намали времето, необходимо за доставка на стоки по шосе до пристанищата Актау и Курък, се планира изграждането на магистрала с републиканско значение „Шалкар – Бейнеу“ с дължина 515 километра. В момента се разработва технико икономическата обосновка. Прилагането на мерки за развитие на маршрута ще позволи увеличаване на пропускателната му способност до 10 милиона тона годишно през 2027 година.