fbpx

Казахстан усилено развива маршрутите по Средния коридор

Как Казахстан работи за развитието на своя участък от Транскаспийския международен транспортен маршрут (TMTM или Среден коридор), обобщават trend.az и Blacksea-Caspia.

Припомняме, Средният коридор свързва контейнерните железопътни товарни мрежи на Китай и страните от Европейския съюз през страните от Централна Азия, Кавказ, Турция и Източна Европа, като това го прави сериозна алтернатива на Северния коридор, включващ Русия. Многостранна мултимодална транспортна инфраструктура свързва фериботните терминали на Каспийско и Черно море с железопътните системи на Китай, Казахстан, Азербайджан, Грузия, Турция, Украйна и Полша.

Средният коридор допринася за увеличаване на товарния трафик от Китай към Турция, както и към европейските страни и в обратната посока. Маршрутен влак, движещ се по този коридор, доставя стоки от Китай до Европа средно за 20-25 дни и това е едно от основните предимства на този транспортен коридор.

Според официалните данни, за 11 месеца през морските пристанища Актау и Курък по маршрута TMTM са превозени 2,5 милиона тона товари – увеличение от 107% спрямо миналата година. За първи път тази година казахстанският нефт е транспортиран по коридора TMTM.

В същото време, за развитието на маршрута, през октомври 2023 г. железопътните администрации на Казахстан, Азербайджан и Грузия подписаха учредителни документи за създаване на единен оператор на логистични услуги. Наред с това, страните, заедно с Турция, работят за синхронизирано премахване на „тесните“ места по маршрута.

За да се подобрят логистичните услуги, се разглежда въпросът за създаване на „единен прозорец“ за транспортиране чрез TMTM. Пълноценното пускане в експлоатация на цифровия транспортен коридор е планирано за 2024 година.

През октомври 2023 година са подписани споразумения за развитие на TMTM с Китай, които предвиждат увеличаване на експортно-вносните и транзитни превози, помощ от страна на КНР при финансиране на проекти за пристанищна инфраструктура, развитие на мултимодален транспорт по TMTM и други такива.

За да се намали времето, необходимо за доставка на стоки по шосе до пристанищата Актау и Курък, се планира изграждането на магистрала с републиканско значение „Шалкар – Бейнеу“ с дължина 515 километра. В момента се разработва технико икономическата обосновка. Прилагането на мерки за развитие на маршрута ще позволи увеличаване на пропускателната му способност до 10 милиона тона годишно през 2027 година.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"