fbpx

Китайската автомобилна индустрия се насочва към Африка

Китайските автомобилни производители се стремят да отключат слабо развития потенциал на Африка, с фокус върху електрическите и хибридните превозни средства, тъй като ограниченията върху износа за Съединените щати и Европа ги насочват към глобално търсене на нови пазари, отбелязва репортаж на Ройтерс по темата.

Въпреки че черният континент е с вътрешен пазар над милиард души, ниските доходи и високите вносни мита отдавна възпрепятстват усилията на производителите да продават повече автомобили в Африка. Ненадеждната наличност на електроенергия и липсата на инфраструктура за зареждане междувременно възпрепятстват навлизането на електромобили.

Но компании, включително BYD, Chery Auto и Great Wall Motor, се стремят да се възползват от ниските цени, за да напреднат там, където други се затрудняват, и използват разширяването в Южна Африка като стъпка в стратегия, обхващаща целия континент.

Ние третираме Южна Африка като много важен пазар за нашата глобална експанзия“, посочва Тони Лиу, главен изпълнителен директор на Chery South Africa, наричайки най-развития автомобилен пазар в Африка „врата към африканския континент“. Близо половината от 14-те китайски автомобилни марки, които в момента са активни в Южна Африка, стартират начинанието си едва миналата година. Други, включително DongFeng, Leapmotor, Dayun и Changan, ще навлязат на пазара скоро.

И с навлизането на нови играчи, все повече утвърдени компании се интересуват от местно производство на автомобили, което им позволява да се възползват от правителствена програма за стимулиране, предлагаща отстъпки за местни превозни средства.

По думите на Лиу Chery – втората по големина китайска автомобилна компания в Южна Африка – обмисля партньорства или изграждане на собствена фабрика за производство на автомобили за южноафриканския пазар и износ за останалата част от континента и потенциално за Европа. Omoda & Jaecoo – премиум независимата марка на Chery – също провежда проучвания за осъществимост на местно сглобяване.

Досега не е имало смисъл GWM, най-големият китайски автомобилен производител в Южна Африка по продажби, да локализира производството на компоненти, коментира пред Ройтерс главният оперативен директор Конрад Грьоневалд, тъй като китайският внос е бил по-евтин. Това обаче се променя и аутсорсингът на местен производител или създаването на полу-разглобяем завод, който би превърнал частично предварително сглобените комплекти в готови превозни средства, са варианти.

Проблеми с Европа и САЩ

Китайските производители на автомобили, които са в разгара на бърз преход към производство на електрически превозни средства и хибриди, са изправени пред нарастващи препятствия в САЩ и Европа.

Растежът на продажбите на нови електрически превозни средства е по-бавен от очакваното в много богати пазари. А високите мита на ЕС върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, и 100% тарифи в Съединените щати заличиха основното им конкурентно предимство: цената. Усилията за навлизане в големи развиващи се пазари като Индия и Бразилия също се оказаха сложни.

Докато африканският пазар все още е сравнително малък, източници от индустрията посочват огромен потенциал за растеж.

Южна Африка, пазар, дълго време доминиран от компании като Volkswagen и Toyota, е произвела малко под 600 000 автомобила миналата година. Но правителството смята, че производството може да нарасне до 1,5 милиона до 2035 г., ако се осигурят правилните стимули.

Бившият ръководител на Асоциацията на африканските автомобилни производители веднъж оцени потенциалния пазар на Субсахарска Африка на между 3 и 4 милиона продажби на нови автомобили годишно и китайските компании явно са готови да тестват този потенциал.

Chery стартира продажбите на осем хибридни автомобила, включително пет plug-in хибрида с удължен пробег и три хибридни модела, в Южна Африка. Компанията ще представи и два малки кросоувъра, а пикап е планиран да се продава следващата година. Компанията планира също така да пусне в Южна Африка своята линия електрически автомобили iCar и друга марка, Lepas, в близко бъдеще, каза Лиу.

BYD, водещият китайски производител на електрически и plug-in хибридни автомобили, навлезе на южноафриканския пазар през 2023 г. Наскоро компанията удвои гамата си за Южна Африка, добавяйки plug-in хибридния пикап Shark, plug-in хибридния кросоувър SEALION 6 и изцяло електрическия SUV SEALION 7 към гама, която преди това включваше само модели, захранвани от батерии.

Хибриди и панафрикански натиск

Ръководители на автомобилни компании, интервюирани от Ройтерс, смятат plug-in хибридите за критични за тяхната стратегия за Африка. Продажбите в Южна Африка на така наречените превозни средства с нова енергия – клас, включващ традиционни и plug-in хибриди, както и електрически превозни средства – са се увеличили повече от два пъти от 2023 г. до миналата година, представлявайки 3% дял от общите продажби на нови превозни средства.

Въпреки че числата може да са все още малки – 15 611 превозни средства, предимно традиционни хибриди – китайските компании са окуражени от тенденцията. „Въз основа на нашия опит в Китай, след като пазарният дял на превозните средства с нова енергия достигне почти 10%, търсенето ще започне да нараства рязко“, прогнозира Лиу от Chery.

Китайските автомобилни производители са изправени пред скептицизъм на потребителите относно качеството, наличността на резервни части и непроверената стойност на препродажбата на техните автомобили. Но те разчитат на цената и напредналите технологии, които ги отличават от традиционните лидери на африканския пазар, и се фокусират върху предлагането на plug-in хибриди и електрически превозни средства с начална цена под 400 000 ранда (22 500 долара).

Докато останат достъпни от гледна точка на първоначалната цена, те ще се диференцират от традиционните марки, предлагащи подобни спецификации“, коментира Грег Крес от консултантската фирма Accenture.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"