Volkswagen и нейните китайски партньори обсъждат възможността за инвестиране в някои от заводите на компанията в Германия, признава главният ѝ изпълнителен директор Оливер Блуме, цитиран от latribune.fr.
За да възстанови конкурентоспособността си, Volkswagen обяви в средата на декември, че ще съкрати 35 000 работни места и ще намали производството си в Германия. Така заводите в Дрезден и Оснабрюк трябва да бъдат преустроени. В пресата се появиха съобщения през последните дни, че китайски инвеститори проявяват интерес към тези производствени бази. Това беше частично потвърдено и от изпълнителния директор на водещия европейски автопроизводител.
„Имаме тесни партньорства в Китай и, разбира се, водихме разговори, но все още не сме стигнали до конкретни решения“, изтъква Оливер Блуме и допълва, че „винаги е положително, когато компаниите инвестират в Европа.“
В същото време, с цел да съкрати разходите си, Volkswagen проучва други възможности за използването на тези заводи, но към момента не се дават повече подробности. В Дрезден, където работят около 340 души, се знае само, че няма да се произвеждат повече автомобили след края на 2025 г. А в Оснабрюк, където са заети 2300 души, се очаква производството на автомобили да бъде спряно след средата на 2027 г. като се говори, че заводът ще бъде използван за „други цели“. Като цяло компанията предвижда да намали производствения капацитет на над десет завода в Германия.
„Нещо добро“
Идеята германски автомобилен завод да бъде закупен от китайски инвеститор беше разглеждана и от Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). „Ако искаме да произвеждаме в Китай, разбира се, също нещо добро е китайските компании да произвеждат в Германия и Европа“, казва Хилдегарде Мюлер, прадседател на Асоциацията и добавя: „Този взаимен обмен създава богатство и работни места във всички региони“.
В момента Volkswagen има три съвместни предприятия в Китай – със SAIC, FAW и JAC – и държи дял в китайския стартъп Xpeng. Нито една от тези фирми обаче няма производствен капацитет в Германия, нито дори в Европа. Но други китайски компании вече присъстват на Стария континент. Като например производителят BYD, който започна изграждането на завод в Унгария, или китайският производител на батерии CATL, който откри свой завод в Германия през 2023 г.
Съживяване на германския пазар
Досега китайските производители на автомобили показаха малък интерес към изграждането или закупуването на заводи в Германия, защото страната е известна с високите си разходи за енергия и труд, които плашат бизнеса.
Тази ситуация създава проблем и за местните производители. Още повече, че към тези високи разходи се прибавят намаляването на световното търсене и конкуренцията от китайските марки. Така че Volkswagen, както и другите немски производители, преминават през сложен период. „Трябва да създадем условия, така че да е възможно да произвеждаме автомобили тук и то на конкурентни цени“, посочва Хилдегарде Мюлер.
Затова Асоциацията иска от бъдещото германско правителство да направи реформа в цените на електроенергията, да намали бюрокрацията и да свали корпоративните данъци. На 23 февруари в Германия ще се проведат предсрочни парламентарни избори, като темата за кризата в автомобилния сектор със сигурност ще играе централна роля в резултатите. Защото рестартирането на германската машина би дало тласък на цялата икономика на страната, която преживява рецесия в последните две години. Това е безпрецедентно явление за последните двадесет години.