Високоскоростният железопътен транспорт е една от най-бързо развиващите се транспортни технологии в света, която съкращава времето за пътуване и стимулира икономическата интеграция.
Въпреки че само няколко държави управляват обширни мрежи, десетки други инвестират сериозно, за да наваксат.
Изданието Visual Capitalist класираме страните с най-много високоскоростни железници през 2025 г., разграничавайки линии в експлоатация, в процес на изграждане или в етап на планиране. Използвани са данни, събрани от World Population Review.
Китай доминира в световен мащаб във високоскоростната железница, с над 25 000 мили релси в експлоатация (което представлява над две трети от общата дължина в света).
Амбициозните му планове за разширяване добавят 8000 мили в процес на изграждане и близо 7000 планирани. За сравнение, следващата по големина мрежа – Испания – има под 2300 мили в експлоатация.
Гъсто населените градове на Китай са идеално разположени за железопътен транспорт, а правителството му го третира като инструмент за икономически растеж и интеграция. Това е и причината Китай да има сравнително малко летища в сравнение със САЩ.
Най-бързата търговска линия в Китай е линията Shanghai Maglev, която свързва международното летище Shanghai Pudong с гара Longyang Road и е способна да достигне максимална скорост от 431 км/ч. Влакът е построен от съвместно предприятие между две германски фирми: Siemens и ThyssenKrupp.
САЩ отдавна мечтаят за високоскоростни железопътни линии, които да свързват големите си градове, но напредъкът е бавен.
Например, проектът за високоскоростна железопътна линия на Калифорния между Сан Франциско и Лос Анджелис е одобрен през 2008 г. с големи обещания, но се сблъсква с нарастващи разходи, съдебни спорове и забавяния. Калифорния е похарчила милиарди от 2008 г. насам, без да е положила нито едно парче релси, обобщава Cato Institute, цитиран от Visual Capitalist.

В класацията попадат 42 държави, като България не е сред тях. Те са подредени по общо количество жп линии – в експлоатация, в процес на изграждане или на планиране. Ако се вземе като критерий са в експлоатация, то след Китай се нареждат Испания, Япония и Франция. След Китай пък, най-много изграждащи се в момента жп линии има в Турция, Испания, Русия, Индия.