fbpx

Корабоплаването в ЕС се „сблъсква“ с новите правила за корабното гориво

От 1 януари са в сила новите правила на ЕС за корабното гориво, свързани с от усилията за намаляване на емисиите. Те ще повишат разходите за корабоплаване, въпреки че фирмите с кораби, които могат да работят с алтернативни горива, като биодизел и LNG, ще се възползват, коментират пред Ройтерс представители от бранша.

Корабоплаването транспортира над 80% от всички търгувани стоки и причинява близо 3% от емисиите на парникови газове. Регламентът FuelEU Maritime изисква от търговските кораби над 5000 бруто тонажа, опериращи в пристанищата на ЕС, да намалят емисиите от корабни горива, наричани още бункерни горива, или да плащат санкции.

Биогоривата и другите алтернативни горива за кораби недостигат заради конкуренцията от авиацията и други сектори. Това означава, че разходите на корабните компании ще се повишат, като в крайна сметка увеличението ще бъде прехвърлено върху потребителите и бизнеса, изтъкват корабни брокери, цитирани от Ройтерс.

Важно е да разберем, че декарбонизацията на корабоплаването ще доведе до инфлация, тъй като цените на товарите ще бъдат засегнати“, казва Кенет Тветер, ръководител на зеления преход в корабния брокер Clarksons.

Санкциите на FuelEU могат да достигнат до 3% от общите разходи за танкер, превозващ около 70 000 метрични тона суров петрол или мазут между Персийския залив на САЩ и Ротердам, показват изчисления на BRS.

Един тон корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам е струвал 505 евро на 3 януари, според данни от платформата за корабно гориво ZeroNorth. Междувременно смесеното с биодизел корабно гориво с много ниско съдържание на сяра (0,5%) в Ротердам струва 686 евро на тон. Съгласно регламента отговарящите на изискванията кораби трябва да намаляват емисиите на бункерно гориво с 2% всяка година между 2025-2029 г. от базова линия на емисиите от 91,16 грама CO2 еквивалент, докато целта за намаляване се повишава на всеки пет години до 80% през 2050 г.

Преминаването към смесени от биогорива бункерни горива и втечнен природен газ (LNG) ще бъде сред най-популярните опции за съответствие, твърдят от бранша.

Транспортни компании с кораби, които могат да работят с алтернативни горива ще има полза. Смесените с биодизел горива и LNG са най-лесно достъпните алтернативни корабни горива.

Морската консултантска компания DNV посочва, че предпочитаният вариант може да бъде система за обединяване, при която кораби, които намаляват емисиите под прага от 91,16 грама еквивалент на CO2, създават излишък, което позволява на множество кораби да спазват регламента FuelEU.

Компаниите с много кораби биха могли да осигурят излишък на съответствие на избрани кораби, най-вероятно чрез преминаване към биогорива, след което използват обединяване, за да направят целия флот съвместим.

Други фирми също могат да купуват или продават квоти от други корабни компании, като един единствен кораб, работещ с втечнен природен газ, може да направи четири други кораба със същия размер, отговарящи на регламента FuelEU, според Европейската комисия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"