fbpx

Коренно се променя географията на световната автомобилна индустрия

Докато географията на световната автомобилна индустрия претърпява значителни промени и продажбите на електромобили растат, нов доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ) разглежда потенциалните последици за утвърдените автомобилни производители и страните, в които са базирани – включително възможностите за повишаване на конкурентоспособността в бързо променящата се среда.

Докладът „Какво следва за световната автомобилна индустрия?“ включва първия по рода си анализ на сектора, основан на преглед на пазарни и разходни данни, както и на консултации с представители на индустрията. В него се посочва, че въпреки че глобалните продажби на автомобили са достигнали почти 80 милиона през 2024 г. – след като до голяма степен са се възстановили от спада, причинен от пандемията – последният ръст се дължи изцяло на продажбите на електрически и хибридни автомобили, които представляват около 45% от общите продажби през 2024 г. Забележително е, че нови пазарни участници завладяват все по-голям дял от продажбите на електромобили. Междувременно световните продажби на автомобили с изцяло двигател с вътрешно горене (ДВГ) са намалели с 30% спрямо пика си през 2017 г.

Едновременно с това географията на автомобилните пазари се променя. Китай и други нововъзникващи икономики вече представляват над половината от глобалните продажби на автомобили – спрямо едва 20% през 2000 г. Освен това, след като удвои автомобилното си производство между 2010 и 2024 г., Китай вече държи 40% от глобалния производствен капацитет, докато Европа и Северна Америка имат по 15% всяка. Китай изпревари Европейския съюз и стана най-големият износител на автомобили в света през 2024 г., а около 70% от електромобилите, продавани по света днес, се произвеждат в Китай.

Тези динамики създават както предизвикателства, така и възможности за утвърдените автомобилни производители и държавите, в които са базирани. Анализът в доклада разглежда ключови стъпки, които те биха могли да предприемат, за да повишат своята конкурентоспособност в средносрочен и дългосрочен план. Отбелязва се, че някои автомобилни производители могат да предпочетат стратегии, обхващащи по-широк набор от технологии. Въпреки че продажбите на автомобили с ДВГ са в траен спад в Китай и развитите икономики като цяло, те вероятно ще нарастват в някои региони, което означава, че производителите трябва да се ориентират едновременно по няколко различни тенденции.

Докладът установява, че производството на автомобили в Китай е по-евтино, отколкото в развитите икономики, особено що се отнася до електромобилите. Това се дължи основно на фактори като производство в голям мащаб и вертикална интеграция. Цените на енергията и разходите за труд също оказват влияние, но в по-малка степен. По-ниските разходи за компоненти на задвижващата система – тези, които задвижват автомобила – обясняват почти 40% от разликата в производствените разходи за електромобили в Китай в сравнение с развитите икономики. Голяма част от това е свързано с разходите за батерии: средните цени на батерийните клетки в Китай са с над 30% по-ниски от тези в Европа и с над 20% по-ниски от тези в Съединените щати.

Въпреки това, според доклада, разликата в разходите за производство на батерии може да бъде преодоляна с достатъчно време и инвестиции. Докато достъпът до по-евтини компоненти и критични минерали представлява около 30% от разликата в разходите, още 50% се дължат на ефективността и автоматизацията в производството. Съпоставими нива на производствена ефективност на батерии могат да бъдат постигнати извън Китай, ако фабриките увеличат производствените си обеми и натрупат опит.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"