Съединените щати и Тайван подписаха миналата седмица търговско споразумение, за да усилят икономическите си връзки, докато напрежението с Китай нараства. Инициативата САЩ – Тайван за търговията през 21-ви век се предприема с надеждата да бъдат подобрени митническите и граничните процедури, както и други политики, провеждани от двете страни.
Докато Вашингтон и Тайпе нямат формални дипломатически връзки, двете правителства са свързани с неофициални отношения и годишен търговски обем от 105,7 милиарда американски долара. Диаграмата показва, че от основните търговски партньори на Тайван, Съединените щати са несъмнено най-блестящата връзка, следвана от Япония (85,6 милиарда долара) и Германия (20,7 милиарда американски долара), отбелязва в своя публикация Statista.com, цитирана от blacksea-caspia.
Диаграмата се основава на информация от базата данни “Comtrade” на ООН. От нея се вижда, че през 2021 година 62 процента от общия търговски обем на САЩ с Тайван е дошъл от внос от острова. Мнозинството от тези вносни стоки са от IT сектора и от отрасъла на електрониката, като компании като “Apple”, “Qualcomm” и “NVIDIA” разчитат на чипове, произведени в големите заводи за полупроводници на Тайван. Във всички други страни, включени на тази карта, Тайван е нетен вносител на стоки.
Основата на напрежението между Китай и Тайван е нерешеният досега въпрос за независимостта. След края на гражданската война в Китай през 1949 година, останалите привърженици на победения Гоминдан се оттеглят на острова. Веднъж установени там, те провъзгласяват Република Китай, докато Народната република вижда острова, който сега се управлява демократично, като своя собствена провинция.
До голяма степен пренебрегната в това уравнение е ролята на коренните народи на Тайван, 16 от които са официално признати за етнически малцинства. След дълга история на колонизация от Холандия, Испания, Китай и Япония, те все още съставляват около 2,4 процента от населението през 2019 година.