Приключиха пазарните консултации за новите български влакове, предстои обявяване на процедури за 1,7 млрд. лева, съобщават от Министерството на транспорта.
Изтъква се, че това е най-голямата задействана поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост. Крайният срок за получаване на предложения от всички заинтересовани страни изтече на 30 юни 2022 г. Общият брой получени предложения по всички 5 покани е 32.
До изтичане на крайния срок, своите индикативни предложения са подали едни от най-големите световни производители и доставчици на подвижен състав и бордово оборудване: Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA Bydgoszsz, Siemens Mobility, Skoda Transportation, Stadler Rail, FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowych, KONCAR-Electric vehicles Inc., Thales, Talgo, Express Service, Vossloh Locomotives GmbH, CZ LOKO a.s. и CRRC Corporation Limited.
Подобен тип пазарно проучване се провежда за пръв път от Министерството на транспорта, като целта му е да се постигне максимална прозрачност и ефективност при изразходването на обществен ресурс, както и да се привлекат за участие най-добрите български и международни компании.
След подробно разглеждане на всички предложения, предстои в кратки срокове МТС да обяви обществени поръчки по петте покани. Очаква се до средата на 2026 г. България да има обновен железопътен парк от най-ново поколение.
По разпореждане на министър Събев същият подход ще бъде приложен от НК „Железопътна инфраструктура“ и за двата проекта на компанията, одобрени по Националния план за възстановяване и устойчивост. Те са за изграждане на интермодален терминал в Русе и за внедряване на ERTMS, ниво 2, в железопътния участък Русе – Каспичан.