fbpx

КЗК погна малки и големи търговци на храни за детайлна информация за доставки, цени, обороти, количества

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е изискала информация от 50 търговски вериги и търговци на дребно на хранителни стоки за управляваните от тях близо 500 обекта.

При контролните действия, които са на база на подадена от НАП информация, проверяващите са изискали и пълните данни, свързани с доставчици, доставни и крайни продажни цени, доставено и продадено количество, обороти, разходи и други. Поискани са и данни за позиционирането на търговеца на пазара в страната и по населени места, разполагаеми търговски площи.

По думите на председателя на комисията  Росен Карадимов изисканата от КЗК детайлна информация от търговските вериги и търговците на дребно ще позволи да се идентифицира пазара и всички участници в него на национално и локално ниво.

Новият подход, който ръководството на КЗК предприема, е да се изясни състоянието на конкурентната среда както в по-малките населени места, така и в по-големите градове на страната. Така във Велико Търново под наблюдение са 28 търговски обекта, Враца – 10, Смолян – 5, Бургас – 54, Пазарджик – 14, Ямбол – 7, Шумен – 22, Монтана – 8, Габрово – 10, Силистра – 4 и други. В София се проучват всички големи търговски вериги, както и голяма част от по-малките хранителни магазини.

Това става ясно от пресконференцията на директора на НАП Румен Спецов и председателите на КЗК и КЗП Росен Карадимов и Мария Филипова. Спецов съобщи, че на основание тристранно споразумение между институциите срещу необоснован ръст на цените преди и след въвеждане на еврото, приходната агенция е изпратила резултатите от проверките в КЗК и КЗП с цел да се установи дали има нелоялни търговски практики и забранени споразумения.

По думите на директора на НАП наблюдаваният ръст на цените между 3 и 17 юни не е само в големите търговски вериги, а и в локалните магазини, като проверяващите са установили увеличение при минерална вода, яйца, пилешко и свинско месо, картофи и др.

Най-много е била повишена цената на минералната вода в конкретен обект във Велико Търново – с 83%, а с 40% е повишена цената на пилешкото месо в някои обекти. Повишението не е само в големи търговски вериги, а и в местни магазини. Като цяло завишенията са единични, най-много са във великотърновско и в град Велико Търново. Най-малък е ръстът в Пловдив и Бургас“, коментира Румен Спецов. По думите му ръстът на цените е на териториален принцип, което води до извода, че причината не е въвеждане на еврото.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"