Летищни проблеми осуетяват първото след пандемията туристическо лято в Европа?

Летищни проблеми осуетяват първото след пандемията туристическо лято в Европа?

Стачките и недостигът на персонал принуждават авиокомпаниите да отменят хиляди полети и водят до огромни опашки на големите летища, разрушавайки надеждите за кипящо първо лято след ковид блокадата, пише Ройтерс и представя ситуацията в някои от ключовите европейски летища и авиокомпании.

Синдикални искания

След рязко съкращаване на работни места и големи намаления на заплатите, по време на спрените от COVID-19 пътувания, служителите в индустрията от пилоти до оператори на багаж искат големи увеличения на заплащането и по-добри условия на труд.

Norwegian Air миналата седмица се съгласи на 3,7% увеличение на заплатите на пилотите наред с други предимства, в знак на това, което другите авиокомпании може да предложат, за да избегнат трудови конфликти.

Хийтроу

Персоналът за регистрация на British Airways на най-натовареното британско летище може да стачкува следващия месец заради намаленото заплащане, предизвикано от пандемията, което според тях не е напълно възстановено.

Брюксел

Работниците по сигурността на летището в Брюксел планират да спрат работа на 20 юни, пилотите на Brussel Airlines на 23-25 юни.

Шарл дьо Гол, Париж

Работниците на основното летище на Франция започнаха стачка на 9 юни, искайки увеличение на заплащането с 300 евро на месец и по-добри условия на труд, което доведе до анулиране на 25% от полетите. По-нататъшни действия са планирани за 2 юли.

Ryanair

Седем профсъюза от Италия, Франция, Португалия, Белгия и Испания предупредиха през май, че кабинният екипаж може да започне стачка това лято, ако авиокомпанията не предложи „смислен отговор“ на исканията им за по-добри условия на труд.

Оттогава португалският и испанският кабинен персонал обяви плановете си за стачка в края на юни и началото на юли.

SAS

Около 1000 пилоти на SAS в Дания, Норвегия и Швеция може да напуснат от края на юни заради разногласия относно заплатите и начините за намаляване на разходите в затруднената северна авиокомпания.

Намалени летни графици

Авиокомпании, включително Deutsche Lufthansa и EasyJet, намаляват броя на полетите, докато летищата, включително Gatwick и Schiphol, ограничават обема на пътниците, които ще обслужват през лятото.

Средства за наемане и стимули

Летищата и авиокомпаниите се борят да наемат повече работници – от пилоти до служители по сигурността и граничния контрол и служители по багажа, след като мнозина напуснаха индустрията по време на кризата с COVID-19.

Ръководителите на индустрията изтъкват, че е трудно да се привличат хора за физически натоварваща, сравнително ниско платена, работа на летищата, често разположени извън града. Обучението на персонала и получаването на разрешение за сигурност за работа на летищата също отнема месеци.

Schiphol се съгласи да плаща на 15 000 чистачи, служители по багажа и по сигурността 5,25 евро допълнително на час през лятото. Едно от най-натоварените летища в Европа трябва да наеме 500 служители по сигурността. Преди COVID имаше 68 000 работници в и около летището, сега са 58 000.

Португалското правителство планира почти да удвои служителите за граничен контрол на шестте летища в страната до 4 юли.

В Испания полицията ще наеме още 500 служители, което ще доведе до общо 1700, работещи на най-натоварените летища в страната, включително Мадрид и Барселона.

На германските летища около 20% от позициите в областта на сигурността, регистрацията и обслужването на самолети са свободни, според Ралф Бейзел, генерален мениджър от летищната асоциация ADV. Има недостиг на 2000 работници в наземното обслужване.

Авиационното лоби на страната – авиокомпании, летища и доставчици на наземни услуги – поиска от федералното правителство да им позволи да наемат 2000 временни работници от Турция.

Летищата Шарл де Гол и Орли в Париж трябва да запълнят 4000 работни места, главно в областта на сигурността и поддръжката, според летищния оператор Groupe ADP и CDG Alliance. Повече от 20 000 души бяха уволнени в Шарл де Гол по време на пандемията, според синдиката на CGT.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"