Тъй като преходът към електрически автомобили е много скъп, производителите се изкушават да произвеждат автомобили от висок клас с големи печалби. В резултат германските производители, които преди имаха доминиращото положение при първокласните автомобили с вътрешно горене, се оказват изтласквани от много други компании, които се стремят да завладеят европейския пазар, отбелязва анализ на latribune.fr*.
Наред с ценовата война при малките електрически автомобили, тук се води една друга битка – в сегмента на висококласните автомобили, където електроавтомобилът разклаща установената от десетилетия германска хегемония. И с основание, тъй като този пазар е изключително доходоносен. „Печалбата на една малка градска кола е 500 евро, докато на един немски SUV висок клас, който все пак не е върхът на високия клас, печалбата е 15 000 евро, или 30 пъти повече от тази на среден клас кола“, обяснява Ерик Есперанс, съдружник в консултантската фирма Roland Berger.
Важно е да се определи какво означава висок клас автомобил. Преди това понятие беше запазено за лесни за управление модели, изработени от качествени материали, ниско ниво на шума, но също така и преди всичко с двигател с голяма мощност. С времето разбирането за този клас претърпя значителни промени. Сега важни критерии са равнището на технологиите, вградени в автомобила и по-специално свързаността с мрежите.
Именно на това заложи Tesla, като се съсредоточи върху утвърждаването на марката на своя висококласен автомобил на Стария континент, след което направи значителни намаления на цените, за да увеличи обемите на продажбите си.
„Разработването на премиум продукт изисква непрекъснати инвестиции за развитието на всички тези характеристики“, отбелязва Томас Вебер, асоцииран директор в BCG и експерт по автомобилни теми, добавяйки, че „е много трудно позиционирането в премиум сегмента“, защото за това основна роля има репутацията на марката, която се изгражда в продължение на години.
Репутацията на марките защитава производителите
И в това отношение немските производители са крачка напред. Всички те започнаха прехода си към електрическите автомобили. Тази година Porsche пуска на пазара нов изцяло електрически SUV, наречен Macan, а след това възнамерява да ускори пускането на пазара на известния си модел Cayenne в електрически вариант. Производителят заяви, че иска през 2030 г. повече от 80% от новите му автомобили да бъдат изцяло електрически. BMW, от своя страна, планира да преоборудва завода си в Мюнхен, за да може да произвежда само електрически автомобили след 2027 г.
За експертите в автомобилния сектор германските производители все още се възползват от доброто реноме на марките си, което им дава предимство при прехода на автомобилната индустрия. „Висококласните автомобили са по-защитени от конкуренция, защото е по-трудно да се пребори репутацията на дадена марка, също както е и при стоките на лукса“, потвърждава Томас Вебер.
Те могат също така да разчитат и на значителна мрежа за дистрибуция и сервизно обслужване в Европа, което е силен аргумент в полза на запазването на пазара на висококласните автомобили. „Трудно е да се замени дефектна или счупена част на колите на новите участници на пазара; понякога трябва да се чака няколко месеца“, казва Ерик Есперанс.
Германските производители са изправени пред „опасността да страдат“
Фирмите все повече обмислят възможностите да оборудват автопарковете си с китайски първокласни електрически автомобили, които обикновено са по-евтини от тези на европейските им колеги. „Последните рискуват да страдат“, казва Арно Айме, транспортен специалист в Sia Partners, защото реномето на марката може да бъде разклатено по всяко време. А за това има основателна причина. Германските производители са известни главно с ноу-хауто си за производството на термични двигатели, а електроавтомобилите им са „с много по-ниска автономност“, според Ерик Есперанс.
„Към момента големите европейски производители на висок клас автомобили предлагат модели, чиято автономност е в рамките на около 500 километра (според стандарта WLTP), докато клиентите на този тип продукти очакват двойно повече“, добавя той.
Причината за това е, че немските компании произвеждат батериите си в чужбина, главно в Китай, и ги поставят в тежки модели с висока мощност и съответно с много тежки електрически двигатели. Обратно, новите производители специализирани в електрическите автомобили, произвеждат по-леки коли, което им позволява да използват големи батерии, което от своя страна им осгурява по-голяма автономност.
Автономността и софтуерът са слабите места
Последните често произвеждат собствени батерии, за да ги направят по-леки. Например Tesla изгради гигафабрики за производство на батери в близост до заводите си. В Китай новите марки, които се впускат в производството на висококласни автомобили като Nio, действат по същия начин. Те успяха да създадат премиум електрически автомобили с пробег от 1000 километра, разлика, която може да натежи върху избора на потребителите в бъдеще.
Германските производители също ще трябва да бъдат на ниво и по отношение на софтуера, вграден в автомобила. Tesla, както и нови компании като Lucid, могат да „извършат софтуерни актуализации за 15 дни, в сравнение с три месеца за европейците“, отбелязва Ерик Есперанс. Lucid представи новия си модел, предназначен да атакува европейския пазар, на автомобилното изложение в Женева преди две седмици.
Разширяване на гамата азиатски марки
Немските производители срещат предизвикателството и на други чуждестранни производители, които са се утвърдили вече от дълго време на европейския пазар. Toyota например залага на своята марка Lexus, продажбите на която в Европа се увеличиха с над 50% през 2023 г. благодарение изключително на електрическия вариант. Под тази марка до 2030 г. японската компания ще предлага в Европа само коли на батерии.
На автомобилното изложение в Женева марката MG, стара историческа английска марка, изненада всички, като обяви, че ще пусне в Европа от 2025 г. нова гама, наречена IM от интелигентна мобилност. На своя сайт китайският производител споменава, че това ще бъде марка, която „ще присъства в премиум сектора и ще се фокусира върху луксозни лимузини и големи SUV автомобили“.
Постепенното развитие към производството на по-висока гама автомобили с цел атакуване на пазара на високласните коли на основата на вече утвърдени марки в по-долните класове е една от най-използваните стратегии от производителите. Така че опасността за германските производители идва от тези марки, които вече постигат големи обеми в по-ниските сегменти, като BYD или MG, и които постепенно ще търсят мястото си и в по-високите сегменти. Освен това германските производители вече губят битката в този клас в Китай. В Европа Mercedes, BMW и Porsche все още успяват да защитят продажбите си. Но за колко време още?
*Превод Георги Саулов