fbpx

Лукойл продължава вноса на руски петрол срещу ангажимент за сериозни плащания към бюджета

Демаршът на ГЕРБ и ДПС срещу дерогацията за внос на руски петрол завърши според очакванията – поет ангажимент от Лукойл да внесе 500 млн. лв. данък от облагането на свръхпечалбите на енергийните фирми и още 1 млрд. лева по силата на въведена в началото на годината вноска, като е предвидено да се определя на базата на разликата между цената на суров нефт сорт „Брент“ и внасяния от рафинерията нефт с руски произход.

За момента обаче въпросната вноска не е била изискуема, тъй като в закона е записано, че трябва да бъде получена нотификация от ЕК, каквато в момента няма. От ГЕРБ обаче твърдят, че подобна нотификация не е нужна, законовите текстове ще бъдат променени и сумата трябва да постъпи в бюджета. Ако парите все пак бъдат преведени от Лукойл, то те ще са в основата за създаването на механизъм за компенсиране на потребителите за скъпи горива, какъвто имаше, но се финансираше с пари от бюджета. Според експерти около този механизъм има проблеми със спазването на европейските правила.

Така че след спешната среща в парламента между групите, представители на кабинета и на Лукойл стана ясно, че отмяната на дерогацията се отменя, но заплахата за нея остава, ако въпросните суми не станат реалност в бюджета ни.

Отделно от това остава висящ въпросът, доколко пазарът на горива у нас може да понесе светкавичен отказ от дерогацията, какъвто до днес сутринта искаха от ГЕРБ и ДПС. Припомняме, подобно действие вече е гласувано в парламента, но срокът за него е края на 2024 година, като според експерти този плавен преход е необходим за нормалното функциониране на българския петролен пазар.

Колкото до съмнително артикулираното послание (или грешно разбрано), вероятно и под въздействието на предизборните вълнения, за бързо намаляване цената на горивата със 70 и повече стотинки или компенсиране на потребителите с тази сума, ясно е, че това няма как да стане „от днес за утре“, а първо трябва да се види какви от заявените суми ще постъпят в бюджета и не на последно място – механизмът да бъде дискутиран с Брюксел.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"