Комисията за защита на потребителите е установила нарушения при доставките на олио за търговски обекти, става ясно от съобщение на КЗП.
През последните дни – особено след съботната истерия с опашките за евтино олио, комисията е извършила над 350 проверки в търговски обекти, като целта е била да се установи дали търговците продават олиото на предварително обявените за потребителите цени. Тук спадат стоките, включени в различен тип акции, промоции, намаления, тиражирани чрез рекламни брошури, интернет и телевизионни реклами.
Обяснава се, че когато търговците на дребно поемат ангажимент към своите клиенти да им продават стока на определена цена, ако това не бъде спазено, КЗП санкционира тези търговци за нелоялна търговска практика. КЗП отчита и количествата на доставките и ще налага глоби на търговците, които целят да привлекат клиенти в своите магазини, без да осигурят заявените количества стоки на промоционални цени.
В хода на проверките са установени случаи, в които липсват количества олио в търговската мрежа. Основната причина според становищата на търговците е липсата на регулярни доставки към тях, които са били предварително заявени. Доставчици са самите преработватели, както и дистрибутори, в зависимост от вида на търговския обект.
От КЗП съобщават, че след събиране и разглеждане на всички изискуеми документи, в това число и договори за доставка, ще бъде установено кой подлежи на санкция. По тези нарушения трябва да се произнесе и Комисията за защита на конкуренцията. Ако бъдат установени съгласувани практики за задържане на количества олио от производители и търговци, при наличието на достатъчно количества като производство и като складови наличности, трябва да има последващи наказания.
След създалата се на 2 и 3 март суматоха с високите цени на горивата на някои бензиностанции и последващите проверки на КЗП на обекти в цялата страна, цените бързо се върнаха на нивата отпреди това. Днес цените и при олиото вече са се успокоили.
Установено е безспорно, че няма дефицити на стоки. Затова нека хората да запазят потребителско хладнокръвие, да пазаруват разумно и да не бързат да се презапасяват. Когато се презапасяваме с някакви продукти на промоция, това невинаги означава, че пазаруваме разумно.