fbpx

Мъск предупреди, че китайските автомобилни компании ще „унищожат“ глобалните конкуренти

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че без търговски бариери китайските автомобилни производители ще „унищожат“ глобалните конкуренти, подчертавайки тежестта на ситуацията, пред която е изправен лидерът на пазара на електрически превозни средства в САЩ от компании като BYD, които се надпреварват да се разширят в световен мащаб, съобщава Ройтерс.

Коментарите на Мъск идват, след като подкрепяната от Уорън Бъфет BYD – със своите по-евтини модели и по-разнообразна гама – изпревари Tesla като най-продаваната компания за електромобили в света през последното тримесечие, въпреки големите намаления на цените на автомобилния производител в САЩ до 2023 г.

Китайските автомобилни компании бяха „най-конкурентоспособните“ и „ще имат значителен успех извън Китай, в зависимост от вида на тарифите или търговските бариери, които са установени“, изтъква Мъск по време на дискусия с анализатори. „Ако не бъдат установени търговски бариери, те почти ще унищожат повечето други автомобилни компании в света. Изключително добри са.“

Мъск има причина да се притеснява, изтъква Ройтерс. Той предизвика ценова война миналата година, за да увлече потребителите, засегнати от високите разходи по заеми, на свой ред свивайки маржовете на Tesla и тревожейки инвеститорите.

Сега Мъск предупреждава, че Tesla достига „естествената граница на намаляване на разходите“ със съществуващата си гама.

Компанията планира да започне да произвежда по-евтин компактен кросоувър за масовия пазар с кодово име „Redwood“ в средата на 2025 г., за да се конкурира с другите евтини модели на пазара. Ден, след като Ройтерс обяви това, Мъск потвърди, че Tesla очаква да започне производството на своето следващо поколение EV в своя завод в Тексас през втората половина на 2025 г.

Но китайските производители на електромобили, успаващи умели да контролират разходите със стабилна верига за доставки, се движат бързо.

С нарастващата конкуренция и излишния капацитет в Китай, много от тях сега работят върху бързото разширяване на чуждестранното си присъствие след години на държавни субсидии, които помогнаха за увеличаване на вътрешните продажби.

Все пак познаваемостта на марката на китайските автомобилни компании в Съединените щати е изключително ниска, а тяхната надеждност, издръжливост и безопасност е средна, така че те трябва да извървят дълъг път, за да спечелят пазарен дял в САЩ, казва Спенсър Имел, партньор във фирмата за потребителски анализи Lansgton.

Те се радват на голямо търсене в Китай с иновации като автомобилни технологии и смяна на батерии“. Ние вярваме, че това ще бъде важен диференциращ фактор в бъдещия им растеж в чужбина“, отбелязва той.

Коментарите на Мъск също идват и в момент, когато президентските избори в САЩ набират скорост.

Президентът Джо Байдън заяви, че Китай е решен да доминира на пазара на електромобили и че той „няма да позволи това да се случи“. Бившият президент Доналд Тръмп, който е фаворит за номинацията на републиканците за президент тази година, даде сигнал, че ще удвои по-строгите мита, ако бъде избран, като призова за универсално мито от 10% върху целия внос в САЩ.

Мъск посочва още, че няма „очевидна възможност“ за партньорство с китайски конкуренти, но Tesla е отворена да им даде достъп до своята мрежа за зареждане и да лицензира други технологии, като например автономното шофиране.

Европа също зае протекционистична позиция спрямо китайските производители на електромобили, припомня Ройтерс.

Миналата година Европейската комисия започна разследване дали да наложи наказателни мита, за да защити производителите от ЕС срещу по-евтиния китайски внос на електромобили, който според нея се ползва от държавни субсидии. Повече от мита обаче, САЩ и Европа се нуждаят от политики, които ще дадат време на производителите на автомобили да изградят диверсифицирана верига за доставки, сочи Грегъри от New Electric.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"