fbpx

Може ли Франция да приеме закон, ограничаващ промоциите в магазините

Депутатът от партия „Възраждане“ (това име носи от май 2022 г. партията на президента Макрон „Република, напред!“, б.р.) Фредерик Декрозай подготви законопроект за „осигуряване на снабдяването на французите с основни потребителски продукти“. Но засега той не получава одобрение, пише Capital.fr*.

Ще бъдат ли забранени промоциите на определени стоки в магазините? Зададен по този начин, в период на остра инфлация, въпросът може да накара много французи да подскочат. Но именно това предлага депутатът от „Възраждане“, Фредерик Декрозай, според вестник Le Parisien, цитиран от Capital.fr. Той внесе законопроект за „осигуряване на снабдяването на французите с основни потребителски продукти“. Текстът днес ще бъде разгледан в комисията по икономически въпроси на Националното събрание. Но някои членове в него трудно ще могат да минат. Един от тях се отнася до продължаване на разпоредбите на закона EGalim.

Какво редставлява EGalim? Става дума за закон, приет през 2018 г. за справедливо възнаграждение на производителите, което да им позволи да живеят достойно от своя труд и за стимулиране на производството на здравословна, безопасна и трайна храна за всички. Той въвежда „граница от 10% за препродажба на продукта,“ което означава, че дистрибуторите са длъжни да продават стоките на потребителите на цена поне с 10% по-висока от фактурната стойност, на която са ги купили от производителите. Промоциите също така бяха ограничени до 34%. Законът беше приет по време на период на дефлация и действието му трябва да се прекрати следващата пролет. Фредерик Декрозай иска да го удължи.

Недостиг на стоки по щандовете?

Осъждайки „предложения закон на Nestlé-Coca“, председателят на Федерацията за търговия и дистрибуция (FCD) Жак Кресел подчертава, че не разбира този ход, след като, според него „инфлацията е 12% в червения сектор“. Както и асоциацията на потребителите UFC-Que Choisir (Какво да изберем), Кресел критикува този законопроект, който би позволил на производителите да увеличат паралелно цените си. Според президента на UFC-Que Choisir Ален Базо, мярката за границата от 10% за препродажба на продукта „засяга стоките“, при които големите дистрибутори правят най-малък марж и „цената се плаща от най-бедните домакинства“, твърди той. Трябва да „приключваме с тези разпоредби“, подчертава Базо.

Впоследствие EGalim 2 наследи EGalim, което направи възможно подобряването на баланса на търговските отношения в селскостопанския и хранителния сектор. Националната федерация на синдикатите на селскостопанските производители (FNSEA) води кампания за разширяване на разпоредбите EGalim. Друг текст обаче, премахнат от законопроекта, но „който ще бъде включен впоследствие под формата на анекс“, разпалва страстите. Става въпрос за промоции на хигиенни стоки, които могат да се третират като хранителни продукти. По този начин промоциите ще бъдат ограничени до 34% срещу 45% днес. Това притеснява и Мишел-Едуар Льоклер председател на асоциацията на регионалните търговци, за когото тези промоции „работят и хората имат нужда от тях“.

И накрая, още един текст поставя проблем: този за въпроса какво ще стане в случай на провал на преговорите между дистрибутори и производители. Ако не се постигне до споразумение, продуктите ще продължат да се доставят на старите цени. Но новият член, предложен от Фредерик Декроазай, предвижда замразяването на доставката на продукти. Този член се определя като „атомна бомба“ от депутата. Той защитава предложенията си, които смята, че са в интерес на индустрията и за „предотвратяване на социални щети“. Очакват се бурни дебати по законопроекта.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"