fbpx

Начало на водородната електрическа мобилност в България

Първата за България и региона зарядна станция за водородни електромобили вече е част от Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ на ЦК „ХИТМОБИЛ“. Проектът се осъществява от ЦК „ХИТМОБИЛ“, БАН и Института по електрохимия и енергийни системи „Евгени Будевски” към БАН.

Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането. Станцията разполага с два изхода с различно налягане, което позволява в рамките на минути да бъдат заредени леки, лекотоварни и товарни автомобили, съобщават от транспортното министерство.

Проф. Евелина Славчева, председател на Общото събрание на Българската академия на науките, посочи, цитирана от БТА, че всички съоръжения са инсталирани, закупени и пуснати в експлоатация с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ и съфинансирани от Европейската комисия. Общата сума на проекта възлиза на над 21 млн. лева.

Перлата на тази лаборатория е водородният цикъл„, изтъква проф. Славчева. По думите й, с тази лаборатория ще може да се покажат както ползите и предимствата на водорода, така и недостатъците, като с нея се поставя началото на водородната електрическа мобилност в страната.

сн. Blacksea-caspia

Водородната зарядна станция, изработена от австрийската фирма EDC-ANLAGENTECHNIK, има възможност за зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород – 350 и 700 бара. Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8,5 килограма на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в полевата лаборатория.

Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства. Чрез втория вход водородът може да постъпва от бутилкови групи, доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията. В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 килограма компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 километра пробег. Възможностите й за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 килограма на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или на два автобуса.

Това е краят на първата фаза и в момента върви подготовка за следващата, отбелязва проф. Славчева.

Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ проф. Георги Вайсилов обръща внимание, че е много важно през следващия период, когато се финансират проектите, те да бъдат изпълнени в сътрудничество с бизнеса, за да могат да бъдат полезни и да се види реалната полза от инвестицията. Той припомня, че общата сума за проектите за центрове за върхови постижения и за компетентност по програмата за научни изследвания, иновации и дигитализации за интелигента трансформация, е около 400 млн. лева.

Според служебния зам.-министър на транспорта Димитър Недялков би могло да се помисли тази технология да се използва по-широко и в тежкотоварните превози. Може да се използва и да се приложи и в железопътния транспорт. По думите му в края на годината ще бъде отворена възможност за кандидатстване по Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027, като за тази дейност са отделени около 92 млн. лева.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"